Hej
Jag undrar om någon vet var man kan köpa kräftor av olika slag?
Hej
Jag undrar om någon vet var man kan köpa kräftor av olika slag?
Ica,konsum,citygross
kunde inte låta bli
Kräftor är förbjudna i Sverige att sälja, inneha,odla.
Kan finnas en risk att dom släpps ut i våra svenska vatten och slår ut flod/signalkräftan.
Det är stort i bla Tyskland där dom säljs i många butiker.
Prexis som Räkmackan skriver, alla kräftor är förbjudna att hålla och odla i Sverige. Också sant att det är stort i Tyskland. OM du ändå tänker köpa någon form av kräfta, kolla upp den noga. De tropiska torde knappast kunna utgöra ett hot för Sveriges fauna, men flera av de nordamerikanska borde kunna överleva i svenska vatten. Håll dej alltså undan från marmorkräfta och liknande.
Hilsen,
/P
får man hålla signal eller flodkräfta i akvarie då
Det var en bra fråga
Måste man väl få om man uppfyller kraven som jordbruksverket säger
Egentligen inte, det krävs tillstånd för att hålla dem. Hur någon ska kunna kolla att du har det är en annan femma. Vet inte om det går att få tillstånd för akvariehållning heller. I övrigt är de fräcka men rätt olämpliga akvariedjur enligt min mening. Aggro inbördes, expertrymmare, kan ta fisk och äter växter. Se även upp med luftfilter, de kan äta upp dem också. Innan jag visste om att det var förbjudet höll jag marmorkräftor. De gjorde allt ovanstående. Droppen kom en dag när jag såg en sitta och slita i silikonet… då åkte de ut.
Hilsen,
/P
ska se om jag kan hitta nått i tyskland.
Gör så, men försök hålla dig undan från de nordamerikanska, som jag skrev ovan. Sådant som kan sprida sig (eller sjukdomar) i vår egen natur är inte bra. Finns ett bra gäng med finfina Cherax du kunde testa, det är tropiska kräftor. Vad sägs om dessa:
http://www.faszination-krebse.de/Krebse … x_sp_.html
http://www.faszination-krebse.de/Krebse … krebs.html
Lite najs…
Hilsen,
/P
Kräftor, varför inte köpa Blå Hummer ?
Det är ju en slags kräfta som passar i våra akvarium.
Det är kanske det du letar efter, eller vill du ha Stora
vanliga matkräftor ?
Mvh Wilda
Blå hummer är en kräfta (oftast är det Cherax-arter som räknas dit), och de är således också förbjudna.
Hilsen,
/P
Jo jag vet, men de kallar den blå hummer :lol:
Inte många som har hummer i sina kar, hehehehe.
Mvh Wilda
Blå hummer ær bare en færg variant av marmorkræfta både behøver ingen hanne eller hona før fortplantning,En kræfta som ær førvildad i tyskland och mycket væl kan øvervintra i sverige,att sæga att bara hålla sig borta från nordamerikanska arter håller inte det finns många fler arter från olika håll i værlden som mycket væl kan øvervintra i sverige.