Korsningsresultat, schema eller liknande??

Vad jag har förstått det så är många räkor resultat av korsningar där man odlat fram färger eller varianter.

Finns det något schema eller liknande där jag kan se vilka korsningar som ger vilket resultat?? Inte för att jag tänkt att börja experimentera med korsningar men det kan vara kul och se vad som skulle kunna korsas så det blir en annan variant utan att det blir bleka avkommor. Likt att Crystal Red och Crystal Black ger antingen eller.

Bra fråga, jag tror inte det finns någon sådan. Jag håller själv på att dokumentera en del med foto. Dock har jag inget färdigt just nu.

Kan tänka många vill hålla det hemligt om de får fram någon ovanlig korsning. Astrid Webers " Pintos" var ju tex ganska länge hemlig innan andra också lyckades odla dessa.

Jag har som mål att nu i höst göra en ny artikel om lite korsningar, men även en artikel om PRL.

Närmsta är väl detta - http://www.redbee.se/content.php/144-Första-utkastet-på-en-ny-internationell-graderings-guide!

Men tyvärr visar den väldigt lite om hur man ska korsa för att få dessa varianter, bra metoder och liknade.

Sen finns det ju dom vanligare metoderna, som t ex:

Black Crystal och Snowhite/Golden - King Kong (oftast blir dom 50/50, men i 0,001% av fallen blir det KK, tror jag det står i graderingsguiden!)

Ett korsnings schema är en grym idé, enligt mig. :slight_smile: