Har precis fått hem ett Sigma 105mm macro och en SB-600 blixt och nu håller jag på att försöka lära mig akvariefoto
Bra början Men närmare kan du nog komma
Hur gör du med blixten, på kamerahuset eller vid sidan om?
Uppe på glaset , sen kör jag trådlöst med inställning commander/TTL
Mvh Peder
Det är så suveränt med det blixtsystemet. Jag brukar ibland sätta fast blixten på ett litet klent stativ som jag kan flytta runt hur jag vill. Om akvariet är djupt, eller man har mycket växter så jag ibland få in ljuset lite snett uppifrån men att lägga den på rampen kan vara för långt ifrån. Prova också att ställa blixten vid ena sidorutan och blixtra mot karet i då du fotar framifrån. Det kan bli riktigt snyggt släpljus/sidoljus som fungerar på en del motiv.
Skall testa med stativet , för vårat 540L är lite i ljupaste laget om fiskarna går nere vid botten.
bra tips , tackar.
mvh Peder
Sonja!
Använder du diffusor på blixten eller kör du den “naken” , tycker det lätt blir blänk .
Kanske ska testa med den inbyggda diffusorn?
Edit.
testade på stativet nu… vilken skillnad , funkar mycket bättre framförallt i 540L , men även i dom andra får mycket bättre och naturligare ljus.
Mvh Peder
Kul att jag kan tips om någonting när det gäller foto
Jag har en SB800 och med den medföljde en lös bouncher som jag alltid har på. En sådan hänger inte med SB600 vet jag. Men Janne hittade en på någon fotomässa så det finns att skaffa om man vill. Prova dig fram med t ex diffusorn och/eller att vinkla upp blixten på olika sätt. Testa också att ändra ljusvinkeln när blixten sitter på stativ, höj, sänk, flytta mer åt sidan mm. Jag kan inte köra precis likdant på alla mina kar.
Har beställt en diffusor från ebay , för blygsamma 29:- inkl porto
Sen kanske det inte är någon bra kvalite på den, men det är en annan sak.
tyckte det blev mindre gult när man körde framifrån eller snett från sidan med blixten , antagligen att det blev mindre vatten mellan blixt och objekt kanske , vattnet färgar väl en del?
Mvh Peder
Vattnet kan säkert påverka, även bottensanden kanske? Om du har problem med färgstick (av olika anledningar) kan du testa om det ser bättre ut om du ställer vitbalansen i något annat läge än blixt, bara för att se vad som händer.
Det fungerar säkert med en 29-kronorspryl. Lite plast borde inte kosta så mycket tycker man, men orginalkameraprylar är inte billigt.