Körsbärsräkor är bra nybörjarräkor men en del rynkar lite på näsan åt dom. Jag vet inte om det är för att de oftast är så problemfria och förökar sig så pass lätt. Men de kan bli kolossalt snygga när de blir äldre. Det är honorna som färgar ut mer och mer och de behåller färgen fint också. T.o.m. benen är färgade. Hanarna är dock rätt bleka hela tiden, i alla fall hos mig.
Men det är inte alla honor som blir så här vackra. Dom är rätt variabla och kan ha färger från djupaste vinrött till gammalrosa. Ofta har de ett brett band utefter ryggen också som syns här.
Riktig röd och fin måste jag hålla med. Diggar “fart” randen också.
Om någon lyckas odla fram de såkallade Sakura räkor som är röda både hos hanar och honor så skulle jag tänka mig ha en burk med såna. Annars tycker jag de är lite tråkigt när de är så ljusa i färgen.
Ja alla mina körsbärshonor blir ju inte så här snygga, fast jag har nog några som är ännu snyggare med ännu mörkare färg och helt färgade ben. Men inga av mina hanar har någon färg egentligen, lite grårosa bara och de yngre honorna är inte speciellt snygga. Men när sen några sådana här visar sig blir man glad.
verkliga fina RC Sonja!!
Jag skulle också tycka det var kul att starta ett kar med bara hel-röda RC =)
Det borde ju gå att få fler röda om man sorterar dom lite och bara odlar vidare på de mörkaste.
Fin bild Sonja!
Har en hona som liknar denna. Riktigt klarröd!