koppla in

hej!

undrar hur man på bästa sätt kopplar in skickade räkor. om de nu behövs

Ska du koppla räkorna? :stuck_out_tongue:

Vad jag vet så brukar man koppa in räkor som fiskar, fast jag vet intehur man gör med skicade.

Idag när jag köpte räkor så fick jag dom i en glasburk, inte så lätt attkoppa in med en sådan så jag hällde över vattnet i en påse och lät den ligga i karet i typ 20-30 minuter.

Det är ju ett sätt. Men jag är ju inte expert eller så. :slight_smile:

Räkor skall oavsett transport sätt koppas in länge.

när man får skickade räkor i breathingbags eller flaska så skall man hälla över dem till en bytta där man kan se att alla kommit ur påse(kolla extra noga)
sedan kan man börja koppa in sakta jag brukar bara använda matskedsmått till att börja med under den första timmen var tionde minut… sedan två mått där efter, om jag får räkor från Taiwan tar inkoppningen nästan 4-5timmar då kollas de hela tiden och det ges extra luft via en syresten…

Jag är kanske överdriven, men en inkoppning brukar ta 2 timmar här hemma.
Kör en matsked var sjunde minut.

Och vad händer om man inte koppar in försiktigt? Dör de direkt eller kommer det dödsfall senare om de inte klarar inkoppningen?

Köpte mina första räkor igår och pga en liten olycka så rann allt vatten jag fick dem i ut. Så jag tog vatten från ett annat akvarium och hade dem i medan jag fyllde räkkaret snabbt som attan och så fick de en rätt snabb inkoppning i det. Men då var de ju redan flyttade från “sitt” vatten, därefter till annat vatten och sist ner i akvariet. Några dog direkt, några har suttit väldigt stilla under kvällen/natten, men de allra flesta verkar pigga och alerta. Vet inte riktigt vad jag ska vänta mig nu… Är faran över för de som verkar må bra, eller kan jag vänta mig massdöd de närmsta dagarna?

Det beror på om vattnet de är uppfödda i är väldigt olikt det du slängde ner dom i nu. Ju mer olika ju fler kommer nog tyvärr att trilla av. Men om det är väldigt lika värden går det bättre. Jag koppar in under flera timmar helst. Har snabbkoppat på 1,5 timmar en gång men det är inte idealiskt. Det är bara att hålla tummarna.
Förresten, hade du inte räkkaret klart innan? Om du gjorde en nystart på det samtidigt som du hade räkorna hemma så är det inte så bra. Räkor är rätt känsliga och får du nitrit mår inte räkorna bra av det.

Köpte akvariet av samma person, så det gick ju inte att starta upp tidigare tyvärr, vet att det inte är idealiskt. Filtret är dock inte nystartat och jag tog grus ur ett annat akvarium, så en del bakterier borde ju vara med. Några till har dött idag, verkar som det mest är de större crystalräkorna som stryker med… Hoppas de yngre klarar sig bättre. Ska hålla ordentlig koll på nitriten.

Stackarna! Och jag som tänkt koppa in dem så sakta och försiktigt… :frowning:

Var extra snål med matningen i början, men fortsätt med vattenbyten. Ca 1gång per vecka eller varann vecka.

Absolut! De fick precis lite mat i form av en rot från andra akvariet, lite algig antar jag för den blev oerhört populär. :slight_smile: De är väldigt gulliga.