Konstig "Oljig" ythinna?

Har fått en konstig “oljig” ythinna… undrar hur man tar bort det, är det normalt att få eller är det farligt :?:

Man skulle kunna lägga en tidningspapper över vattenytan och ta upp det precis innan den blir genomdränkt. Hinnan följer då med tidningen. Jag hade en rejäl hinna då jag hade diskus. Då hade jag strilröret från ytterfiltret över vattenytan så försvann hinnan.

Tack för tipset,hade en oljig yta i ett av karen så jag tog en tidningspapper å det försvann

Vilken sorts tidning material är bäst?

Dagstidningar, typ DN, Metro, City mm, men Helsingborgsdagblad är i särklass :slight_smile:

Jag som är i pappersbranschen och vet vad de stoppar i pappret skulle nog vara lite försiktig med att stoppa i papper i karet i allafall om jag har känsliga räkor!!! Fattar inte hur engelsmännen kan äta fishnchips i tidningspapper.
mvh clas

Vissa engelmän verkar mycko, de kanske ätit mycket fish&chips.

Tidningen borde inte var på vattenytan i mer än 1 sekund.

Är det skillnad på trycksvärta och färg? kanske säkrare om man använder textsidor istället för bildsidor.

Tänkte mest på det som är i pappret (returpapper är värst) men det är klart en sekund kanske inte gör så mycket det kanske inte hinner laka ur så mycket på den korta tiden trycksvärta innehåller ju färg och det sitter ju utanpå pappret medans tex den rosa sporten har färgen i pappret nu finns det ju så mycket kemikalier att det inte går att nämna alla men i returpappers processen använder man tex väterperoxid fettsyror ditionit enzymer polyakrylamid bentonit osv listan kan göras ganska lång och sedan tillsätter man ju saker när man tillverkar själva pappret oxå!!
mvh clas Ciba specialty chemicals paper division

punkt och stor bokstav är inte min starka sida när jag sitter framför nätet!!

Det kom tillbaka den oljiga ythinnan.Men så tittade jag en dag i de karet så var det borta :slight_smile:

den oljiga hinnan kommer ifrån en del sorters foder. helt ofarlig men kanske inte så snyggt :slight_smile:

Man blir ofta av med den om man ser till att öka ytrörelsen genom att göra något av följande:
Rikta pumputblåset upp mot ytan
Höja utblåset närmare ytan
Sänka vattennivån
:slight_smile: