Hej!
Har en enkel fråga, hur ser man skillnad på könen när honorna inte har rom. Jag har nämligen fyra stycken vuxna Caridina cf. babaulti. Jag vet att två av dem har haft rom och är honor, de andra två vet jag inte vilket kön de har. Men jag misstänker att de är honor allihop men hur ser jag det?
På de flesta fullvuxna räkor är det rätt enkelt, honorna har en djupare sköld på bakkroppen (för att skydda rommen antar jag). Hannarna ser slankare ut och blir dessutom oftast mindre. På många räkor kan man även se den nya rommen som bildas hos honorna. Ser ut som en färgad klump i nacken på honan (färgen kan vara olika, men ofta är den gulaktig). I länken nedan syns ny rom tydligt i nacken på bilderna till vänster:
http://krevety.wz.cz/bezobratli/html/ca … aulti.html
Spontant skulle jag säga att alla räkorna på de bilderna är honor, med undantag för två på bilden längst ner till höger.
Har du enbart honor är det svårare att notera skillnader. Småräkorna är lite för små för att man ska kunna vända på dem och kika på hur benen sitter, vilket är en bombsäger metod för större räkor samt kräftor.
Hilsen,
P
Okej, men då verkar det som att de jag har som är vuxna tyvärr är honor allihop… Det blir till att leta reda på en hane som man kan para dem med då!