Könsmogna när?

Hej!

Har försökt söka på här på forumet och på övriga internetz, men utan att lyckas. Kanske är svaret så självklart att ingen skrivit ner det? :slight_smile:

När blir Crystal black/red könsmogna? Ålder/storlek?

Sedan kom jag på ett till fråga när jag ändå är igång. Har räkorna sin vuxna färg redan från början? Köpte 3 st CB idag, den minsta är svart och vit men de två lite större (14-15 mm) är mer roströda än svarta. Blir de svartare när de blir större? Min egen tanke är att jag antingen fått ett par räkor som är viltfärgade, fula CR eller att dom är nyömsade? Men det är bara tankar, är total nybörjare i räkträsket och dom här tre småttingarna är mest ett experiment - får jag dom att trivas med mina Endlers kanske det blir en investering i ett gäng riktigt snygga CR :wink:

Crystals blir könsmogna runt 2,5- 3 månader= 2 cm, när dom är helt nykläckta är dom lite blekare men redan efter en vecka har dom samma färger som föräldrarna.

Jag tror att kombinationen småfiskar och räkor fungerar ypperligt.
Men kombinationen småfiskar och baby/småräkor tror jag kommer att sluta med välmående småfiskar med tjocka magar.
Hos mig finns bara ancistrusmalar och L-malar ihop med räkorna.

Tack för svar.

Jo, någon direkt räkexplosion räknar jag definitivt inte med i det akvarium jag har nu:) I framtiden är det mycket möjligt att jag startare ett med bara räkor och någon snäcka - jag tror att jag har ett på 30 liter stående i ett förråd hos föräldrarna.

Man får absolut inte låta ett 30-liters stå tomt, tro att det står nåt om det i räkbibeln :slight_smile:

Du har helt rätt. Tyvärr måste jag häda ett tag till eftersom jag efter telefonsamtal fått veta att det står i min farfars föräldrahem. Det är 7 mil dit med bil (jag har ingen bil) och de sista 20 metrarna är täckta med cirka 1 meter snö. Jag får lösa det i juni tror jag… Så är det att bo i Lappland!

Annars kan jag meddela att jag sett två av räkorna idag. Inte dåligt med tanke på att akvariet är ganska välplanterat… :wink:

Jag har fått crystal bebisar i dag :stuck_out_tongue:
Dem har väldigt starka och fina färger, man ser redan att ngr
är SS… Dem är pytte pytte små.
Mvh Wilda

Grattis grattis!
Väntar på mina bebisar oxå. :slight_smile: