Ive heard people talking about using kolsten in their aquariums and wonder if apart from looking quite nice it has any benefits? Can it reduce ph? Is it the same as coal (english)? I am thinking about getting some for my new tank but I want to find out a bit more first.
Thanks
Karen
Usually it is not recommended to combine this kind of stone with shrimp since some people have had shrimp deaths that might have been connected to said stones. If you do not use shrimp it is generally considered quite ok, low weight and interesting looks.
Thankyou Zybeer, I wont be buying any kolsten as my new tank will be for black crystals.
Karen
Det är inget problem med kolsten och räkor, jag har kolsten i alla kar, det är skiffer som kan innehålla skadliga ämnen, då särskilt skiffer från Öland, därför rekommenderas inte skiffer i räkkar!
Kul att det fungerar bra för dig. Dock har jag hört oroväckande rapporter av flera som har använt sig av kolsten och associerat dödsfall av räkor till dessa. Troligtvis finns det vissa som är säkra och vissa som är mindre bra beroende på sammansättning men det kan ju vara onödigt att chansa.
Skiffer är inte att rekommendera i något kar oavsett innevånare om man inte har stenkoll på sammansättningen. Många varianter avger skadliga ämnen som tungmetaller olja etc. Detta gäller förmodligen speciellt om man har plockat stenen själv.
Mina kolstenar är många och kommer inte ens från samma ställe, jag har alltid haft kolstenar i mina kar så länge de funnits i akvariehandeln och har aldrig stött på några problem med dem, sen kan det vara så att det faktiskt är något annat än kolstenarna som varit problemet hos dessa personer och egentligen inte kolstenarna i sej, Jag har även kolstenar hos mina högre graderade CR och CB utan några som helst problem, nu är jag uppe i 50 år som akvarist utan problem med några kolstenar så länge jag haft dem och det är inte samma jag har haft hela tiden heller, de är utbytta då och då då de tendenserar att falla i sär med åldern:D
Interesting differences of opinion. Im thinking about getting some tomorrow and if I do should I boil it first? Should say that I can understand Swedish but better than I speak it so its ok to write in Swedish. I use google translate if I get stuck!
Thanks
Karen
För att återgå till din ursprungliga fråga så påverkar de inte ph i vattnet. Det är samma sak som engelskans “coal”. Risken finns att de rostar i vattnet då de ibland innehåller järn. Jag tror inte att det är nödvändigt att koka någonting du har köpt i affären men är det plockat ute i naturen kan det vara en god idé.
Mina gulingar har haft ett långt uppehåll med avynglingen, uppehållet tog slut när jag plockade ur kolstenarna :scratch:. Sammanträffande eller ej, men jag kommer inte använda kolstenar i räkkar något mer.