Köks projekt

Här kommer mitt köks objekt på 37L. Med Eden 501 ytterfilter o flame, Weepingmossa o tre delade mossbollar. Det kommer att anlända gula räkor vilken dag som helst :smiley: .

Hej, snyggt det där med mossorna. Speciellt med roten, kommer bli toppensnyggt när de börjar växa ihop sig.
Flyttar förresten tråden till projektdelen.

Hejsan!
Här kommer en uppdatering

Skitsnyggt! :slight_smile:
Är det weeping eller flame på roten högst upp?

Hej!

Det är weeping på roten i mitten o flame längsbak. Jag fick hem “Cuba” igår som ska ner åxå :smiley: . Det ska ner i mitt andra räkakvarium.

ville bara säga mycket snyggt akvarium, var har du fått tag i mossorna?

Supersnyggt!! Ser att du använder ett (av mina) Eden 501! :wink: Tjusigt inrett!

Min Flame växer också som tusan, väntar bara på att Weeping ska ta sig lika läckert som din… 8)

Jätte fint !

En fråga, håller mossbollarna när du har delat
på dem, blir dem inte fula, hur delade du dem ?

Jag har ngr stora och det hade nog varit snyggare om man
hade gjort som du, delat dem.
Mvh Wilda

jag delar mina med en sax, dom är helt kompakta inte ihåliga som man kan tro

Tack !
Jag förstod detta sedan, jag har delat en utav mina 3.
Dem är så stora och det blev mkt snyggare att ha dem som halvor :wink:
Konstigt att jag inte har tänkt på detta tidigare :slight_smile:
Mvh Wilda

På tal om mossbollar, har någon vart med om att trådalger helt plötsligt invaderar akvariet efter introduktionen av alg/mossboll? Jätte jobbigt med massa trådalger i mina mossor. Omöjligt å få bort.

Ja jag har råkat ut för det. Helt hopplöst :frowning: Tror inte det är trådalger utan just den alg som blir mossboll när den rullar i vattnet. Jag är så arg på mig själv att jag skaffade mossbollar, blir inte av med he-et heller.

Hur ser dem trådalgerna ut då ?

Jag har haft mina mossbollar nu över året och
jag har inga alger på dem.
Mvh Wilda

Jag tror inte det är just trådalger utan själva “mossbollen” som börjar “föröka” sig. det som händer (hos mig i alla fall) är att det börjar växa kort, sträv, tät, hopfiltad algmassa lite här och där. När den hamnar på t ex finbladiga flytväxter blir det så småningom en tät, sträv filtliknande massa som är lite trådig och inte går att få bort helt. Den kan även börja växa på en rot, och då är det rätt snyggt. Roten ser lite ut som om den är inkädd i en mossboll. Mossbollen är förresten inte mossa utan just en alg.

Trådalgen och algen från bollen känns ganska lika, men det som sitter på min mossa är betydligt mycket längre. Sedan har jag läst nånstans att den algen som vi kallar för mossboll växer väldigt långsamt så jag tror inte det är den som är boven.

Jag upptäckte samma fenomen i går på min mossboll, som jag haft i ett litet räkkar innan utan problem, men nu flyttat till ett 140 liters kar med mer ljus,på bara en vecka är trådarna runt 7-8 cm :? höga

Såg att ni undrade om lite mossbollarna o jag delade med min bröd kniv :D. Sen sydde jag fast dom på en lite kifer sten under varje delad boll, med vanlig fiske lina.

Jag tog kort på mossbollarna när jag delade dom. Så här kommer bilderna, för jag undrade åxå hur dom såg ut imitten :slight_smile: .

Jag har nu delat alla mina ( 3 st ) de var så stora.
Klippte itur dem med en sax, gick bra !
Ja det är underligt att dem ser likadana ut inuti
som ovansidan :slight_smile:

Mvh Wilda