Kläckning av rom

Är det någon som haft totalkoll på en hona (T ex BC) när rommen kläcks? Hur lång tid tar det innan all rom hon bär är kläckt? Kan det ta t ex en vecka?
Saken är den att jag har en BC-hona som gått med rom i ca 4 veckor nu. För några dagar sedan började jag upptäcka nykläckta yngel och honan såg liksom “lurvig” ut undertill vartefter rommen verkade kläckas. Nu går hon fortfarande med rom. Men den rommen är helt mörk och blank, ser alltså absolut befruktad ut men inte som om den håller på att kläckas. Jag är helt säker på att det är samma hona, hon har en liten skada längst ut på stjärten som jag känner igen. Det finns förstås en liten möjlighet att allt kläckts och att hon blivit parningsklar direkt efter, blivit parad och fått ner ny rom. Men är det troligt egentligen? Det här spelar ingen roll egentligen, jag är bara nyfiken :smiley:

Jag har sett ett par gånger där honan har kvar sina outvecklade rom kvar under magen (bara ett fåtal romkorn då) fast att de andra rommen kläcks. Dessa kommer dock följa med det gamla skalen när hon ömsar. Fast jag är ganska säker på att när de väl kläcks så kläcks alla och inte flera dagar emellan.

Sedan hur många dagar efter rommen kläck tills de är parningsfärdig har jag ingen aning om, men räkor verkar ju ibland få tillbaka sina ägg (de som syns vid nacken) även under graviditet så jag ser egentligen inget hinder för dem att bli gravida igen direkt efter att rommen har kläckts.

Men ett tecken på att hon inte är nygravid är att hon inte har ömsat skal (för de gör ju det när de är redo för parning) sen sist iom att hon har kvar sin skada, förutsatt att räkor verkligen återhämtar skador så snabbt som jag tror att de gör. Jag har iaf sett att de fått tillbaka en skadad simfot efter ömsning. Såg du något skal de dagar efter rommen kläcktes?

Här är förresten en intressant artikeln om räkors fortplantning.

http://www.crustaforum.com/topic,141,-r … rimps.html

En kort sammanfattning för de som inte orkar läsa eller är dålig på engelska. Honan producerar ägg vid nacken, och när honan är redo för parning så ömsar hon skal samtidigt som hon släpper ifrån sig feromoner för att locka hanar. Därefter börjar räkracet, vilket betyder att alla vuxna hanar kommer simma runt som galna för att hitta honan.

När hanen har befruktat honan så drar hon tillbaka till ett säkert ställe där hon trycker ner äggen ner till magen samtidigt som äggen befruktas.

Sedan undrade du Sonja om hur rommen hålls ihop när vi diskuterade sist vi sågs, och du verkar ha rätt. De hålls ihop av nåt klibbigt enligt artikeln, tydligen sekret som vi människor.

Tack ska du ha Johnny. Nej hon kan inte ha ömsat mellan eftersom hon har den lilla skadan på stjärten. Jag får se vad som händer med rommen som är kvar. Det kan nog vara så att den inte är befruktad ändå fast den ser så fin ut och hon fläktar och plockar med den. Jag hinner inte riktigt läsa artikeln just nu, ska till jobbet snart. Men jag gör det ikväll eller i morgon.

Befruktas inte äggen innan honan släpper ner dom? Jag är ganska säker på att jag läst det någonstans…

Jag har för mig att jag läste nånstans att sperman skulle ligga kvar nånstans vid simfötterna, och att äggen inte befruktas förrens de var på väg ner.

“I don’t think that the eggs are fertilized!
MYTH. If your female is carrying eggs then they are fertilized. The eggs become fertilized as they move down into the “carriage”. The male deposits the sperm into the female before the eggs are in the carriage. As the eggs are moved from the ovaries and into the “carriage” they become fertilized by the deposited sperm. If you think that your female shrimp has carried her eggs for too long it is because the babies are not fully developed and are still growing. Be patient, it can take some time before the eggs hatch.”
http://www.planetinverts.com/myths.html
Har läst det på nåt annat ställe också, men kommer inte på vart…

Rent teoretiskt skulle det ju vara jätteonödigt om inte alla ägg blev befruktade eftersom att de tar kraft av modern som bär omkring på dem och ger dem energi. Jag tror faktiskt att om honan verkligen fått ned alla äggen och bär omkring på dem så är de befruktade. Däremot kanske de kan bli sjuka eller på något annat sätt få sämre kvalitet, så att de inte utvecklas mera.