Har ett litet problem ?Kopierat från diy avd:räkbänk…
Det som förbryllar mej är Kh,enligt bruksanvisningen ska man droppa i så det går
från blått,till grönt och gult =kh värde.
Men det går aldrig över till blått och grönt utan det blir gult direkt !
Betyder det att Kh är 1 eller i det här fallet 2 ?
Hmm får det ändå inte att funka,tog dubbla mängden vatten,droppade i en droppe;ingen färgning,två ingenting,tre gult ! Vad göra ? Har testat med sulawesikaret och där har jag Kh 4,så testet funkar.Antar att jag har Kh 1-2 ?!?
Okey ! Då kommer kh-värdet att stiga lite då ? När väl karet e lite mer inkört menar jag,har även några zeolit stenar i detta kar så förhoppningsvis kommer det att öka lite.
Men det är ingen fara för räkorna med väldigt lågt kh värde då ?
Hoppla !Hade helt för mej att de var bra för vatten kvaliten !
Då får de åka ur igen;visst e det så att zeolite “drar” åt sig orenheter ? Används nog i utomhus dammar som -filtersten-.Tack Johnny för alla svar,men hur e det med lågt kh,är det ok med lågt värde ? Som tack för alla svar får du lite karma…
Zeolit kan vara bra för vattenkvaliteten, det är som Johnny skriver ett jonbytarmaterial. Det suger främst kväve i olika former och ersätter det med natriumklorid (vanligt koksalt). Har en begränsad kapacitet och måste regenereras med en koksaltlösning efter ett tag. Tror inte det gör vattnet mjukare, men säger pass på den frågan. Själv kör jag ett zeolitfilter på mitt invatten för att bli av med ammonium.
Om du inte får något utslag på KH-testet trots dubbel provmängd så har du troligen nära noll i KH. Det är lite väl lågt för räkor, och du riskerar en pH-sänkning (om inte soilen du kör med har någon annan buffertkapacitet som håller pH stabilt - står det något om det på förpackningen?). Mät pH och byt med vatten med högre KH. Gör detta långsamt, ffa om pH är under sju (du har troligen ammonium i ditt vatten, och det omvandlas till en del ammoniak när pH går över sju - ammonium är rätt ofarligt för djuren i våra kar, men ammoniak är extremt giftigt). Försök gå upp till ett KH på två-tre åtminstone, men som sagt, gör det långsamt.
Tack Patrik för det utförliga svaret (som vanligt !) Ph e väldigt lågt ca 6,men det går två Cr i detta karet,som synes helt utan problem.Ska köra lite fler vb i veckan samt tillsätta Aquatan som tar bort ev klor å andra elakheter.Det får nog gå denna veckan oxå,innan de andra flyttar in.
CR verkar ovanligt nog för räkor trivas med ett lite lägre pH. Har inte koll på hur de verkliga proffsodlarna gör för att sköta dem, men lurar på att testa lite grejer framöver. Grejen är att kunna hålla pH stabilt runt 6,5-7. Det är en äkta luring, för har man ett pH under 7 finns inget KH att tala om (om man inte kör CO2). Jag vet att det finns bufferts för att hålla pH stabilt på olika värden, men har inte hittat något vettigt. Den torv jag har drar ned pH till mellan 4-5, och det är fint för en del fisk samt många växter. Däremot alldeles för lågt för de flesta räkor.
Jag är ruggigt skeptisk till olika soils och vad de gör med vattnet, men kanske någon har hittat en formel för stabilt pH runt 6,5. I dunno. Jag föredrar i vart fall fortfarande att mecka med vattnet själv, och inte förlita mig till någon enskild produkt där jag inte vet exakt vad som händer. Månne får jag prova framöver, men det ligger lite annat i pipelinen innan.
Nå, skriv gärna om vad du kommer fram till. Skoj att veta!!
Teorin e den att “laka” ur shrimp-soilen (Den kom utan några som helst beskrivningar eller handhavandetips !) har hyffsat högt ph/kh värde i kran;(vet inte exakt just nu)med vb.Håller dej/er uppdaterade löpande !
Oki, låter bra. Försök att långsamt få upp det till runt 2-3 grader iaf. Viktigt att det går långsamt - och observera noga räkorna!! Beter de sig märkligt, så strunta i VB.