Kh-värde

Hej hopp !
Nu slänger jag ur mig en sån där dum fråga igen… :stuck_out_tongue:
Jag har ett 200-liters räk-kar med Co2 och har full koll på Ph värdet…
Köpte mig ett KH-test från JBL för det har jag sett att man ska ha koll på :stuck_out_tongue:
Men jag fattar verkligen inte…
Man ska ha i 5ml vatten i teströret och sedan räkna antal droppar reagens som behövs för vattnet ska gå från blått till gult…
Ja, efter första droppen så blir vattnet liiiite blåaktigt men verkligen inte blått
Och efter andra droppen så blir det lite mera neutralt MEN åt det lite gulare hållet…
Innebär det då att jag har ett Kh-värde på 2 ?? Och vad ska det ligga på för att vara bra ?

Otroligt tacksam för lite hjälp här… :oops:

Mvh dum-Johan

Runt 2-3 skulle jag gissa på. Kör du med CO2 skulle jag nog höja det en aning.

“gissa” och “nog”… du skulle vara politiker ! :wink:

Mvh Johan

Mvh Johan[/quote]

Hehe, fast varför kör du Co2 i ett räkkar? Räkor vill gärna ha ett syrerikt vatten.

Mvh Johan[/quote]

Hehe, fast varför kör du Co2 i ett räkkar? Räkor vill gärna ha ett syrerikt vatten.[/quote:lt7sm4y2]

Det är inte ENBART ett räk-kar… rätt stor flora med växter också… =)

Mossa, gräs, marktäckare…
Lite av ett getto-aquascape… :wink:

Mvh Johan

Mvh Johan[/quote]

Hehe, fast varför kör du Co2 i ett räkkar? Räkor vill gärna ha ett syrerikt vatten.[/quote]

Det är inte ENBART ett räk-kar… rätt stor flora med växter också… =)

Mossa, gräs, marktäckare…
Lite av ett getto-aquascape… :wink:

Mvh Johan[/quote:38novq8c]

Lägg upp några bilder i galleriet =)

Allt för dig, broder… :wink:

Uppladdat o klart !

Mvh Johan

edit
Litet filmklipp på en brunstig räkhona… : :wink:

KLICKA HÄR

kul med filmen :slight_smile: verkligen aktiv hona du har som fläktar sin rom intensivt!

Ah, jättekul o se… Hoppas det blir nåt bra av dom… Mitt nästa bekymmer är den höga temperaturen i akvariet :stuck_out_tongue:

O dina före detta CB lever o frodas och växer så det knakar !! Så snart är det nog deras tur =)

Mvh Johan

Svårt att veta var ditt KH egentligen ligger, men ändrar testet färg efter två-tre droppar så ligger KH på 2-3. Det är lite lågt, men inte direkt farligt. Kan du höja KH med någon grad är det bra, så undviker du en eventuell pH-dropp om KH “tar slut”. Enklast höjer man KH med bikarbonat (från livsmedelsbutiken, natriumbikarbonat). Tippar att du inte behöver särdeles mycket för att höja KH en eller ett par grader, men det får du testa dig fram med. Hinkar är bra!! :wink:

Hilsen,

P

Jag har själv mät kH och just få mellan 1-3. tycker att det är svårt att läsa av testet.
Om du har 10 ml eller 20ml i röret så kommer du att få större noggrannhet på mätningen.

Så som PatrikMalmö säger så kan man höja kH till ett värde med större marginal mot ph-fall genom att portionera bikarbonat.

Ah, hinkar har jag massor av så det löser sig =)
Jag ska nog ta fasta på ditt tips där o se om jag kan få upp det ett par snäpp ! =)

Mvh Johan

Antar att man får dela slutresultatet med 2 om man fördubblar vattenmängden ? :stuck_out_tongue:

Mvh Johan

Det är korrekt, var droppe motsvarar 0,5 kH vid 10 ml. 0,25 kH vid 20 ml. :slight_smile: