Kattsanden åker i idag!

Puuuhhhh, vad jobbigt det är att tömma ett 250 L kar men nån gång måste det ju göras för att byta sanden mot COOPs kattsand som är sköljd och klar för att pyttsas i :smiley: :smiley: :D!!! Tänkte det skulle gå att spara en del akvarievatten i karet men det är ju jäkligt grummligt, så jag försöker med att ha innerfiltret igång ett tag, någon som vet om det funkar :smiley: :smiley: ???

Ska du spara akvarievatten är det slugast att suga ut det innan man grumsar botten… sparar du sand med allt grumset uppvirvlat så får du rätt säkert en finfin algblomning, oklart vilken art bara. Har fisk/djur det bra på annat håll i några dagar så byt rubbet.

Hilsen,

/P

Då får dom stanna i hinken för jag har ingen annan stans att göra av dem och inte heller möjlighet att spara så mycket vatten. Jag har slammsugit bottnen innan jag tog ur sanden så det är inte den där svarta sörjan som det anars brukar bli och jag var mycket nogran med att få bort så mycket som möjligt. Skulle tro att det är mellan 50 - 75 liter vatten nu i karet och det ser mer ut som lytsendimma eller något i den stilen. Tror du det går eller ska jag ändå ta veck allt vatten?

Jag sparde vattnet i karet för när pumpen gått någon timme så var det näst intill kristallklart, så vi får se om jag får en algexplotion. Jag är ännu inte klar med karet, låter det vara tills i morgon kväll men fiskarna har åkt i igen. Får fota karet när det är klart och ladda upp bilden här :smiley: :smiley: !!!

Så var det klart, det skabara i lite fler växter och mossor, skärpan på fotot är inte det bästa tyvärr :lol: ! Varför är en bild förstor bara för att man vänt på den :? :? jag har försökt ladda upp en bild på min rot i hörnet men det går inte :evil: hur gör jag då :smiley: :smiley: ???

[attachment=0:3smai8uf]Halburken.jpg[/attachment:3smai8uf]

Huh ! Ser ju bra ut det där ! E det bara kattasand eller e det sand/grus uppepå ?

det såg inte dumt ut riktigt snyggt :thumbs:

Intressant att få reda på dina vattenvärden med…:wink:

Svarta scalarer, känns som mörkrets furstar!

Det är bara kattsand i karet och värdena ser en så länge bra ut, ska köpa Ph test så jag kan testa det också. Det är lite pilligt att få växtrna att stanna där man plantrat dem då kattsanden är lätt, men det går med lite envishet :lol: :lol: !!! Vist är dom fina svarta scalarer, tycker jag med, men när dom är borta blir det… ja just det, RÄKOR i karet :lol: :lol: :lol: !!!
Filter och doppvärmare har jag gömt bakom den stora roten som kostade en bra slant i inköp, när jag fick syn på den så bara måste jag ha den, kosta vad det kosta vill, fick punga ut med nästan 500 kr :lol: :lol: :lol: !!!

Visst blir det snyggt med kattsand! Köpte själv en säck för massiva 26kr som skall i ett litet skitkar framöver :slight_smile:

Kom ihåg att kasta doppvärmaren så fort räkorna kommer i, bara en påminnelse :stuck_out_tongue_winking_eye:

Riktigt snyggt måste jag säga! :slight_smile:

Tack :smiley: :smiley: !!

Jupp, men det beror på vilken sorts räkor va :smiley: och jag vill ha sånna där röda Kardinaler i det så småningom för dom står högst upp på önskelistan nu :smiley: :smiley: !!!

Ah, då kan du behålla doppisen i men läs på illa noga innan du börjar med Sulawesi räkor. Hoppet i känslighet mellan dem och CrystalRed är enormt. Framförallt har folk problem med första skalömsningen men löser den sig skall det vara rätt lungt. Men som sagt, läs läs läs och fråga först!

Håller med, kardinalerna är verkligen inte lätta.
Försök hitta så mycket info som möjligt innan du ens funderar
på att köpa dom. Dom kostar ju en peng.
Jag vet hur det känns att misslyckas. :frowning:

Ett tips kan vara att börja odla Sulawesi snäckor och få en population av dem först, de skall ha samma vatten som räkorna. Har en teori om att man skall hårdköra alla Sulawesi räkor med Sulawesi snäckor då de troligen får ut väldigt mycket av att äta snäckornas avföring.

minst 5 veckor ska karet varit i gång med snäckor och ett fåtal fisk innan du köper dem. Allt enligt Roland “Kardinalkungen” Blankenhaus. (Fisken skall så klart ut sen när räkorna ska i)
Tempen 30 grader INTE 28-29. Detta var också viktigt enligt Roland

Det där med temperaturen har jag full koll på och jag ska skaffa ett gäng Sulawesisnäckor också till och med snarast någon som har sånna till salu :smiley: !! Nej naturligtvist inte, i alla fall inte än :lol: :lol: :lol: !!! Kan höra På Hornbach de tar hem om man beställer och hur mycket dom ska ha, annars får jag skicka efter från Tyskland :smiley: :smiley: :smiley: !!! Det finns ju några rara sorter som jag skulle vilja ha :smiley: :smiley: :smiley: !!!

Jag har en hel del, dock är det för kallt att skicka dem nu och de är inte så stora än ( runt 1-1,5 cm

Jag vill gärna köpa när de blivit något större, för har du sånna vackra så åker firrarna ut fortare än kvickt, då lägs dom ut på Zoonen eller Blocket :lol: :lol: :lol:!!!
Får nog snabba på med mina Sulawesisnäckor då :smiley: :smiley: :smiley: !!!