Kattsand/Kattströ

Nån som använder kattsand till sina räkakvarium?
Vilket märke använder du isåfall?
Vissa kattsand är ju ren bentonit-lera.

Hur har det funkat?

Jag har använder kattsand i 3 akvarium. Har 3 st utan. Använder det mestadels för växterna. Sen tror jag att det höjer ph också. Kan ta några tester i morgon.

Vet inte vad det är för märkte, det spelar heller ingen roll för jag bor i Norge :-). Men köpte budgetkattsand för 69 kr som innehåller bentonitlera.

Ska du slänga i kattsand i ett kar så töm hela karet. Lägg i ett litet lager kattsand, 0.5-1cm och sedan tvättad sand/grus på toppen. Ta inte för mycket, för sanden expanderar extremt mycket. 200% om jag inte tar helt fel.

Sen fyll försiktigt med vatten.

Mh

Ok, det låter bra att det funkar med räkor.

Tänkte på de kattsand som är brända. De på plantswap har ju testat några sorter, och de som är brända verkar hålla granulatformen även efter flera månader.

Sådär, nu köpte jag hem Coop X-tra’s Kattströ för att testa.
Storleksmässigt var den perfekt. 1-3mm.
Den var lätt och porös, men tillräcklig tung för att sjunka direkt i vattnet.
Granulaterna var hårda. Gick inte ens å pressa sönder mellan fingrarna.

Efter flera dagar med ett par räkor i så verkar den vara safe.
Målet var att höja GH värdet och det gjorde den också.
Från att ha varit 2 grader så mätte jag nu ~6-7.

Brukar dosera med mineralpulver/bentonit för att undvika skalproblem, men förhoppningsvis så slipper jag göra det nu.

Bäst av allt. 26kr för 8L :smiley:

den var ju riktigt snygg med :slight_smile: vilka räkor ska bli testpiloter?

Ett par tigrar hade jag tänkt mig.

Den ser väldig naturlig ut då det finns allt från kalkfärgade korn till svarta korn.

Hur påverkas ph värdet?

Jag har tappat bort PH-testet på flytten, men beställt en PH-penna.
Men förhoppningsvis inget eller bara lite då den innehåller mest magnesium och calcium har jag läst till mig på nån bonsai-sida.

Lyfter denna tråden.
Hur ser de olika vattenparametrarna ut efter att du kört med kattsanden? Funderar på att testa men hade varit intressant att höra hur de påverkades.

Jag har kattsand och jag kan inte det här med alla prametrar… :shock:

Men vad jag kollat har jag aldrig behövt ge kalk eller likande för att ömsningen skall ske bra.

Ph har legat högt innan runt 8 och det har jag lyckats sänka med alkottar och eklöv…ska byta vatten nu i helgen så jag får se efter det om ph sticker i höjden igen… :?

Jag river mitt ena 250 L kar nu i morgon för att byta ut sanden mot kattsand, har köpt 3 påsar av COOP extra kattsand som du har användt här. Sanden ska ju sköljas men bör den också ligga i vatten innan man har ner det i karet :? :? ???

Har sköljt 3 L sand nu och om man ska skölja mycket sand så rekommenderar jag att använda någon slags sil det går betydligt fortare än att skölja i en hink.
Sanden ryker väldigt när den först kommer i kontakt med vatten, så blöt den försiktigt först annars blir det lytsendimma :lol: :lol: !!!
Jag tänker skölja all sand och sedan låta den ligga i vatten över natten då den expanderar.

Påsen är numera vit i stället för brun :smiley: !