Katastrof

Runt 100 döda samt otaliga räkyngel föll offer för syrebrist i mitt 150 liters kar idag efter att mitt bottenfilter geggade igen. Det är halvstång i räklandet idag :frowning:

Beklagar.
Alla strök väl inte med?

Åååh nej! :frowning:
Tyst minut för dem.

Tenkare
Det är många kvar, men ändå, en räka är en räka!!
Adaw
Med tanke på antalet så borde nog HIF hålla en tyst minut inför nästa match

Sant. Men det hade varit mer tragiskt om alla strök med.

Hmm, flertalet ser ut att må prima, efter VB och rensning av karet. men fortfarande enstaka som lägger klorna på hyllan. Hoppas de klara sig nu, vill inte se fler döda imorgon.

Hur går det med dina räkor, har de blivit fler??

Ja jag ska ju ha några av dom oxå

Fasen vad tråkigt :frowning:

Kom nyss hem och hittade 2 st CR döda.
Den ena med rom, men dom har ynflat av sig som tusan.
Både CR och körsbären verkar vara yngelfabriker.

haha, det var ju kul.
Då kanske det är dax att köpa fler akvarier!

Mhh.
Jag hade tänkt att lägga undan pengar till lite mera udda räksorter.
Men 10 litrarn är klar, bara belysningen som ska fixas. Ett 80 liters Molly är under inredning. Övertalning om att göra om 84 litrarn i köket från asiatisk biotop till renodlat räkkar är på g. Och så har jag fått klartecken från chefen att sätta akvarie på firman. Dom kommer att bestå av 1 st 240 liters 0ch 3 st 100 - 200 liters. Har inte bestämt mig ännu för storleken.

Du har mkt på gång och jag vet vad du kommer att göra på din semester :slight_smile:
Om jag inte har fel så blir det sammanlagt 7 st mya räkakvarium :))

Vilka udda räkor hade du tänk dig? Sulawesi??

Jag vet inte riktigt om jag vågar mig på sulawesi ännu, hade tänkt vänta tills folk börjat rapportera om dom, odling osv. Men det börjar luta åt en tysklandsresa, och vem vet vad man hittar där. :slight_smile: Jepp 7 nya plus dom 2 som är igång. Och snart ett besök hos dig igen ju.
Var nere och köpte 10 kg fertisoil i veckan, attans dyrt men det var snyggt i ditt kar. Får hoppas att det gör sig bra i mitt också.

Det gör det säkert, skall bara följa upp hur soilen görmed vattnet och räkorna, rapporter senare.
Säg till när du skall åka, kanske gör en beställning…
Du e välkommen, ring nån timme innan bara :slight_smile:

Jag ringer innan. Inga problem.
Ska börja med belysningen nu.
Lättare att göra när båda barnen sover.

tycker det låter konstigt att ditt bottenfilter satt igen huga, hur stor pump har du på det?
Mitt räkkar har gått i snart ett år och jag har inte ens kollat filtret, mitt 310 kar där har jag bara sett bottenfiltret 1 gång och det var för 5 år sedan då jag startade karet…

Har du malaysiska snäckor i karet de är super att ha vid BF de lukrar upp…

Hej Peter, väntar lite med att köpa lyxräkorna.

Jag har en som pumpar 680 liter/h, den gegga inte igen helt, men vattenströmmen blev svagare och orkade inte dra ned luft via slangen tillräcklig. Men slutsats till varför det blev syre brist är följande:
svag utblås = svag ytvattenrörelse
svag utblås = Mindre luftbubblor i utblåset.
Gegg i sanden = filtermaterialet konsumera mer syre.
Många räkor = syrekrävande.
hällde i Aminovita och Biozyme för nära filtret utan att löst upp det i vatten först. = rakt i filtermassa.

Många ursäkter :slight_smile:

hehe trist att höra iaf men du sätt i en stor syresten i karet direkt under utblåset så slipper du sånna överaskningar…

Filter??? du hade väl botten filter?? det ligger ju under substratet ?

Många räkor jo jag har ju mitt 60 liters det matas med en blandning av vuxen medium baby aminovita och krill varje dag med en sådan skopa och jag slänger det i min foder kopp aminovita och det fina fodret far iväg i en fin dimma men pelletsen blir kvar där sedan räkorna äter ifrån…

Jo, jag har ett bottenfilter ala åled. En perforerad plastbricka på botten kopplad till ett elrör och pump. Engelsk sjösten (substrat) över.

Jag hade faktisk även en Turbofilter från aquael, med den satte igen samtidigt (finproigt förfilter)

Hmm krill, köper nästa gång!