Kan någon hjälpa med lite Tips och trix? Nybörjare med lite lätta frågor om allt

Hejsan alla redbees :smiley: Nu sitter man här och längtar tills räkkaret är uppe…
Men änn har jag lång väg kvar och hoppas man som nybörjare kan få lite hjälp av er här inne…

Jag har läst på lite på sidan men det e lite för mycket för att läsa allt så jag har lite frågor som kan kännas dumma men som sagt är jag helt ny på nano och räkor… Då till frågorna…

Bakgrundsinfo Zolux 10liters cube akvarium. Bilder finns i mitt album…

Pumpen
Tror jag behöver byta filter, och undrar då hur “fint” ska jag ha för att räksäkra?
sett på nått som nästan liknar blått skumgummi och klarar pumpen av detta eller blir det för mycket motstånd?
Hur mycket snurr ska man ha på vattnet…?

Botten
Jag har nu ett enligt mig mycket snyggt grus. Hur viktigt är det med rätt botten?
Kan jag lägga Shrimp Soil under detta med någon typ av matta mellan?
Har sätt många gör det med akvarium vet dock inte va de e för tyg/matta dom lägger, någon som vet??

Räkor
Ja jag vet körsbärsräkor är “lättast”. Men jag har spanat in Tiger, Crystal black och blue perl… Tycker om dom och undrar vilken rekommenderas som start?
Har jag missat någon liknande räksort som ovanstående?(Ej dyra, ny vettu)
Ska man börja med 6-10st eller fler?
Och hur många tycker ni får plats i ett 10liters?

//Majks

Jag är nybörjare och har Blue pearl. De är ungefär lika lätta som red cherry. Det är nog en bra förstaräka. De klarar dessutom de flesta Ph-värdena och temperaturerna. Jag har ph 8 här i Gbg och det går alldeles utmärkt. Köpte mina av Rickard här på forumet: http://www.redbee.se/showthread.php/3376-Blue-pearlräkor-säljes-av-Apistogramma.Sänkt-pris

Var bor du i Göteborg om du har Ph 8 :scratch:

!Blue pearl är lätta och jag kan verkligen rekommendera Rickard här på redbee!
Jag började själv med crystal red och black och visst dom kräver lite mer men inte mycket om du köper low grades!

Ett par kilometer från centralstationen. Vart bor du för att inte ha ett ph på 8? :o Vattnet från både Alelyckan och Lackarebäck har väl ph 8 när det går ut i rören?

Offtopic: Göteborgsvatten kanske kan diskuteras i en ny tråd? :wink:

Ontopic:

Filtersvamp: Jag har sån filtersvamp som sitter på luftdrivna svampfilter till räksäkring. Be om finmaskig filtermatta i butiken, en del kör med damstrumpa. Jag skulle välja en lösning som är lätt att komma åt och ta ur karet för att rengöra då de ibland sätter igen.

Botten: Testa med den botten du gillar. T e x har Arek här på forumet fått fram massa king kong med vanligt akvariegrus. Detta är lite beroende på ditt vatten.

Räkor: Blue pearl är lika lätta som körsbär (bara en annan färgform). Men jag tycker du ska köpa de räkor du gillar i första hand. Annars funkar tigerräkor i ganska brett spann av vattenvärden medan CR ofta vill ha lite surt/mjukt vatten.
I 10 liter skulle jag bara köpa 5-6 st så det finns lite plats till ev expansion.

Stort lycka till! :smiley:

Tack så mycket alla. Kul ni kunde ta tiden och hjälpa till lite. Sitter och inväntar månadsslut nu innan jag bestämmer mig.

Är det nödvändigt att ta vattenprover… Vet att min kommun ska ha sjukt bra vatten. för det tjatar alla akvarister här om…

Är det något speciellt man ska kika efter när man kör ett så litet kar?

Det är sant att vi har väldigt bra vatten här och du måste också ha en rad tester till karet, varför?, jo för att många räkor har olika krav på vattnet och att det är mycket lätt att få nitritspikar i ett så pass litet kar:D!
Du behövertester för:

Ph
Kh
Gh
NO2 som testar nitrit

Köp dropptester, de är säkrast!

okej dropptester ska alltså inhandlas… hur ofta testar man vattnet då?

Och kan ni dela med er av riktlinjer…
Ph = 6-7
Kh ??
Gh ??
NO2 = 0

vet att det e lite olika beroende på räka men asså om vi tar tiger och blue pearl som exempel…

Läs här http://www.redbee.se/content.php/5-räksorter

Tack saga. Men tyckte de va lite dålig info om just kh gh… står juh bara 1-30 på gh… men sitter och läser på lite nu om vad allt betyder… Vore kanske nått veta :smiley: konstigt att man inte kan nått om det fasten man har akvarium sen några år tillbaka…

Btw saga läste i en annan tråd om räkor du sorterat bort… va visst vissa tigrar med konstiga fäger osv… lust att bli av med dom… tyckte dom lät snygga… hittar inte tråden igen… har inget å byta med men tror det där systemet med pengar brukar fungera bra :stuck_out_tongue:

:smiley: Köpa ifrån min bästa fyndlåda? Näe, de går inte i vägen där. Om det blir fler med konstiga färger så odlar jag på dom. Snart har jag fler akvarier igång och mer plats. Jag la in bilder i mitt album på räkorna.:smiley:

Jahapp tänkte nästan svaret skulle bli så :smiley: Hoppas du får fram nått roligt nytt… Såg dom igen nu och PIP va snygga dom e asså inte bara dom udda utan dom små blå liven… Vet inte va det e med mig men tycker juh dom som du skrev “Dåligt färgade blå tigrar” Va några av dom snyggaste… Håller tummarna att det kommer några “Yellow/Orange tigers”…

Botten
Jag har nu ett enligt mig mycket snyggt grus. Hur viktigt är det med rätt botten?
Kan jag lägga Shrimp Soil under detta med någon typ av matta mellan?
Har sätt många gör det med akvarium vet dock inte va de e för tyg/matta dom lägger, någon som vet??

Om någon har svaret på den här frågan så är jag också intresserad. Vill använda substrat för ph-värdet men vill samtidigt ha ljust grus i en del av akvariet.

Varför krångla till det? Jag har ingen matta emellan. Det ligger ganska still i alla fall.

Om man har en slimlinebakgrund så kan man teoretiskt fylla med soil bakom den för att få ph-effekten och visuellt ha ljus sand på botten av karet. Nu är soilen flyktig så en välsköljd damstrumpa att förvara den i är att rekomendera.
De flesta räkor gillar att gå och picka i soilen(=mat) så fördel för dem är att komma åt soilen.

Är det soil du har under det ljusa gruset där? Min farhåg är att gruset ska vara tyngre än soilen och till slut byta plats med det.

Jag har shrimpsoil och sand bredvid varandra. Jag byter vatten försiktigt och då ligger botten stillla.

Jag tänker pröva med ett lager fiberväv( http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=40-6840 ) mellan grusen och soilen. Räkorna lär ha nog att picka med i gruset, jag vill bara åt ph-sänkningen och cirkulationen med soil.