Hej,
tänkte har en thread om mina Pure Red Line räkor och hur de utvecklas. Som vanlig gör jag inte som alla andra :roll:
Mina PRL kommer från:
Yaiig Feng Yung Stam
Stev Kolditz Stam
JustBee Akaebinosato Stam
Jag håller de tillsammans i en 30l Cube med bottenfilter & Red Bee Sand. Mossa & löv. Osmosvatten & Saltyshrimp GH+, 250 mikrosiemens. Saltyshrimp Black Water Fulvo+.
Mario “JustBee” och Stev tycker det är en bra experiment att håller flera PRL stammar tillsammans och de var så snällt att hjälper mig med flera räkor.
Photos av mina PRL kommer innom 2 veckor. Just nu måste de fortfarande aklimatisera sig och färgerna är inte riktig bra ännu. Men ni får ser lite photos av deras förälder istället.
[QUOTE=JenL;86668]Hej,
tänkte har en thread om mina Pure Red Line räkor och hur de utvecklas. Som vanlig gör jag inte som alla andra :roll:
QUOTE]
Kul att du vågar att gå dina egna vägar… fast det har man ju förstått att du gör.
Är det ovanlig att blanda de olika stammarna ??
Oki visste jag inte. Varför ???
Är de inte tillräckligt rena ??
Eller är det så olika smak om hur man ska sortera ( läste ( kan ha fel) att Broddan hade lite"huvudbry" om det skulle vara efter ss eller vita ben som han skulle sortera) att de är så pass olika???
Tycker att de är otrolig vackra med det röda o vita (Danmarks färger :D)
Må gott // Pia
Hej Pia,
det finns ju “purister” i räkvärlden och de tycker att det är nästan hädelse att blande PRL linijer.
Jag vill gärna få fram en PRL linje som är snyggt, med väldigt bra färger. Jag tycker också att det gör PRL linjer lite mindre känsliga om man får in ny blod - så långt som det är från andra PRL linjer och inte vanliga CR. Sen tänker jag också att inte säljer de vidare som t.ex. Akaebinosato PRL. Om man har köpt räkor direkt från Japan, då kan man kanske säljer de vidare under orginal namnet men efter 3 generation tycker jag är dessa räkor ditt eget linje och du måste ta eget ansvar genom din namn som sen står för kvaliteten. Det finns många dålig färgade PRL ute på marknad eftersom deras nya ägare brydde sig inte om att selektera de som folk gör i japan.
Så jag kommer att selektera de jätte någrant med förstoringsglas i framtiden.
Tack för en noggrann beskrivning
Jag har oerhört stor respekt för din inställning.
Skönt att det finns sådana som dig… en riktig räk-entusiast.
Tycker att du är bra på svenska med :thumbs:
Må gott // Pia
Angående selektering av prl så är det verkligen sant att det finns två skolor. När jag var Italien på räkchampionat så visade det sig att deras räkentusiaster var lite uppdelade i två grupperingar, och just det här med att blanda prl stammar var en sak som enligt en kille skilkde sig åt. Sedan är det ju såklart odlarens stam efter nån/några generationer då han hon är den som kvalitetssäkrar sina räkor genom nogrann urvalsodling.
Även med urvalsodling finns det olika sätt. Ta bort de som man inte gillar (snällare variant som inte ger lika mycket inavel) eller toppselektera ett fåtal bästa räkor hela tiden och på detta valet att införa nytt blod eller inte ibland. I vilket fall är det detta arbete som är tjusningen med räkor enligt mig.