Javamossa har blivit "trådig"

Hej
Jag har en mangrovestubbe där min javamossa växer (tror de är javamossa) och den har trivts bra och växt till sig ordentligt. Den sista tiden har det dock börjat växa trådliknande nät från mossan. Vad händer?!

svårt att säha utan bilder men du kan ha fått trådalger… :frowning:

Trådalger skulle jag tro … =/
Låter som det ialla fall, ibland kan javamossa växa trådliknande utan att den delar sig men med din beskrivning är det nog trådalger som är problemet.

ok vad gör jag för o stoppa detta?

Jag har hört att trådalger bara kommer i bra fungerande akvarier? Alltså har du en bra “flora” i ditt akvarium.

Bekämpa dem mekaniskt är väl det bästa sättet, annars har guldbarber fungerat för mig i mitt 400L växtkar, i ett räkkar hade jag dock inte rekommenderat dem;) Kanske att amano räkor käkar trådalger, skall inte svära på det dock. Mekaniskt dra bort dem i samband med vattenbyte är det bästa du kan göra, men byt alltid vatten då, annars har du algsporer i hela akvariumet.

Jag fick samma problem med min mossa som även den växte på en rot och va riktigt stor och fin. Silverhaj, Praktbotia, Siamesisk Algätare, en Grön Botia + ett stim större Black Molly har jag i de. Har även 3 större malar… De slutade iaf med att jag har en liten jävla tuss mossa kvar på roten bara för jag fick rensa bort allt för att bli av med de. Jag provade inte att häva i nå algdödande snusk då jag är lite emot att ta bort saker på “kemisk” väg.

Jag köpte en Peacock mossa med trådalger för att det är det du har.
När jag stoppade den in till mina räkor så rensade dom den, dom gillar det välldigt mycket.

Vilken typ av räkor handlade det om?

Jag har
cystal red,black
körsbergsräkor
tiger.
Alla räkor gillar dessa alger.

Toppen!:slight_smile:

Som växtakvarist får jag kväljningar så fort jag tänker på trådalger, funderar på att dra igång ett 300L kar fyllt med mossa men varit lite osäker iom. att mossa med trådalger är hemskt! Skönt att det kan bli en fungerande vacker räkburk då.

Då är mina one of a kind, har Crystal red och Körsbär i ett kar och där börjar de komma trådalger och algerna kom så fort jag flyttade siamesiska algätare till de större karet :o

Jag har haft trådalger länge nu och dom är hopplösa att bli av med. Jag rensar karet dom har fått fäste i så fort jag ser att de börjar bli för mycket, jag har mina Crystal red gående i det karet men ja kanske det är en liten skilnad men den är inte stor.
Mitt andra kar hade jag också trådalger i men efter att jag bytte vatten och slamsög botten ordentligt så har de inte kommit tillbaka där. Jag gjorde lika dant med det här innan jag fick hem mina räkor men det hjälpte bara tillfäligt :frowning: ! Ruggugt fult är det i alla fall med dessa fula trådalger :frowning: !

Bortsett från Amanon är de flesta räkor rätt kassa på trådalger. Visst, de äter dem men är det mycket så fixar de inte det. Amano-räkor är däremot ruggiga på trådalger, har fått bort sådana i flera kar med hjälp av dem. Det ska dock vara ett rätt bra gäng för att ge snabbt resultat. Hyallella är också grymma på trådalger, men trist nog äter de växterna också… :wink:

Hilsen,

/P

Nu har du ju räkor i karet men annars är mitt bästa tips att skaffa praktbarber de äter trådalgerna. Jag har praktbarber i mitt ena kar och om jag får trådalger så brukar jag flytta över växten till det karet i 2-3 dagar sen är växten ren :)och den får flytta tillbaka.

Guldbarber likaså, köpte 8st till mitt 400L växtkar med hård belysning. De tar inte själva tussen men tar allt smått löst :slight_smile: