Javamossa, algproblem

Tjabba.
Snabb fråga till allt kunnigt folk där ute.
Varför får jag alger på min javamossa? Detta har aldrig hänt förr och jag är mäkta förbryllad kan jag säga. Som trådalger fast en sju helvetes massa! tar bort de eftersom men de vill liksom aldrig ge sig. Har rensat bort stora delar mossa som var riktigt utsatt men de verkar inte vilja försvinna. När de blir riktigt mycket blir de som en boll uppe på mossan om man säger så. Vore tacksam om nån kunde hjälpa mig råda bot på detta.
Har inga räkor i de karet eftersom silverhajarna troligen skulle se dom som snacks. Har siameser, praktbotior, silverhaj och ett stim black molly.
Oerhört tacksam för svar.

Det är riktig pest när man drabbas av trådalger i mossa.
Jag fick aldrig bukt på det så det slutade med att jag slängde all mossa.
Jag fick iaf problem med det efter jag hade skaffat en “mossboll”.

precis!!! mossbollar är inte bra (sorry alla som försöker tjäna en hacka) efter ett lite tag så får man problem med cladophora alger som ju bollen består av!!!

för att bli av med tråda alger och dylikt får man svälta ut dom då de beter sig som växter mer än alger eller använda sig av vissa fiskar som äter dom ( dom äter oxå mossa och räkor så det är väl kanske inte så kul)

grillpinne och linda upp skiten och därefter vb!!!

Jo har slängt en HEL del mossa kan jag säga. Riktigt tråkigt med tanke på att de satt mycket mossa på en stor rot. Ja får helt enkelt plocka bort när de blir å se om de blir nå mossa kvar till slut. Annars blir de väl köpesannons. Tack för svaren

Samma problem här med mossbollarna, men bara i vissa kar. Jag slängde i snabbväxare typ cabomba, vattenpest då blev det klart mindre trådalger efter ett tag.