Jättelite rom

Nu verkar mina CR kommit igång med förökningen. 2 honor är fullproppade med rom, men såg en 3e idag som har väldigt lite rom synlig. Den är heller inte lika mörk som de andras, snarare åt det ljusbruna hållet… Vad kan detta bero på? Skendräktig? (Eller vad det nu kan heta med räkor.) Eller håller rommen på att “trilla ner”?

Det kan vara så att rommen håller på att kläckas. Honan går med rom ca fyra veckor, har du sett henne med rom tidigare?
Rommen är riktigt mörkt brun/brunsvart i början. Men när det börjar närma sig kläckning blir skalet genomskinligt och ynglet syns genom skalväggen. Det är särskilt ögonen som syns som svarta små prickar inne i rommen. Det kan vara svårt att se om inte räkan är nära glaset så du kan titta riktigt ordentligt.
Ynglen är se ca 2-3 mm långa som precis nykläckta.

Är det unga honor som bär rom första gången kan den tappa rätt många de första dagarna, ibland allt. Det tar inte lång tid tills de bär på rom igen.

Ja du… vet inte om hon har haft rom förut. Kan va så. Var tvungen att kolla min dagbok på zoopet. Den 15e såg jag för första gången rom. Då hade jag varit bortrest i en vecka. Det blir ju ca 3 veckor som jag vet att någon haft rom. Sen är det ju inte alltid det lättaste att hålla koll på varje individ i ett 100 liters, så möjligheten finns ju att det är kläckning på g. Får helt enkelt spendera mer tid på knä framför karet och studera.

Jättespännande att få höra vad som händer. Jag har också sett att väldigt unga honor inte alla gånger får så mycket rom, men just att du tycker den ser så ljus ut tror jag pekar på att den håller på att kläckas. Den obefruktade rom jag lyckats få på makrofoto ser inte fräsch ut, dessutom har den varit blandad med befruktad rom samtidigt under honan. Då har den befruktade sett glänsande mörk ut och den obefruktade väldigt ljus och lite konstig ut liksom.
Dom första ynglen som kläcks i ett akvarium brukar hålla sig undan väldigt bra så det kan ta tid innan du får se några småttingar. I mina kar sitter de små gärna på och under rötter samt i javamossan.

Har inte lyckats hitta henne idag… vilket kan tyda på att det inte finns nån rom på henne längre (Minns inte hennes exakta teckning). Och att få se små nykläckta räkor är väl helt omöjligt med tanke på att de har en massa javamossa, grottor och andra växter att gömma sig i.

Det är väl bara att vänta och se antar jag. Men jag rapporterar när jag vet mer.

Det är alltid roligt att gå på yngeljakt i sitt akvarium. Att de har så många gömställe är bara en fördel, ynglar som ska ömsa skal för första gången är väldigt sårbara.

Ok, i morse såg jag henne igen. Denna gång med bara 2 (!) romkorn, så antagligen har jag små räkbäbisar som knatar omkring däri. Satt i säkert 30 min med förhoppningar att se de 2 sista kläckas, men icke då! Hur länge pågår kläckning? Antagligen började hon väl inatt. Ser rätt roligt ut när hon går omkring och äter och fläktar de sista 2 bäbisarna.

Idag är det dessutom vattenbyte dags, men kanske ska ta det i morgon istället…

Nu har jag sett det första ynglet! Sååå liten och sååå söt! Såg bara en, men eftersom jag aldrig hade sett det om det inte suttit på gladsrutan så antar jag att det finns en drös till där inne nånstans!
/Maria- som är jätteglad idag!

Grattis jo de är där men fan de är inte lätta och se…

Vad kul, grattis. Nej inte är som stora inte.