Japp, då är man i farten igen........

Köpte igår ett AquaticNature Cocoon6 akvarium på 37liter :smiley: till köket.
Det nya med andra generationens Cocoon akvarier är att nu har belysningslampan “nightlight” , två små blå dioder som kan vara på under natten NICE :wink:

Idag köpte jag mossa, 5 stycken Körsbärsräkor och 10 Galaxyrasboras som får leva där till en början, har fått lite inspiration utav Sonja ang Galaxyrasboras ihopp med räkor :wink:

Har i en Mangrovirot, Grekiska pelare, Flytormbunke, Mandelblad och ljusgrå/svart 2-3mm vanligt grus.

Här är första bilden på akvariet från igår direkt efter att vattnet las i, men jag är ej klar med den än… så inga domar än :wink:

Skall fixa mossvägg, svart bakrund mm så lägger jag upp bilder med en gång inkl invånarna :mrgreen:

Jag tror ju inte att galaxyna är räksäkra på något vis. Men ihop med körsbär och mycket växter så kommer en del räkyngel att klara sig, och fiskarna blir nog glada :wink:

Så du är tillbaka till räkträsket igen :slight_smile:
Nu fick du iaf ett avlångt Cocoon som du ville ha från början.

Först måste jag be om förlåtelse pga felformuleringen ang Galaxyn ihopp med räkor :? Förlåt.
Kollade på Zoopet om just Galaxyna och såg att den jättefina bilden utav en Galaxy var från dig, fick för mig också att jag sett/hört någonstans att du hade någon liten fisk i ett räkakvarium.

Då kanske jag borde plocka bort fisken, eller hur stor är chansen att räkynglen klarar sig (har ej så mycket växter, bara en superliten mossa)

Hallå där Johnny :smiley: Japp im back :wink:

Jodå, äntligen fick man den… behöver dock mossa och ett par fina CR :wink:

Japp, nu är akvariet klart :wink:

:smiley: … såg två räkyngel nyss, ja de var faktiskt lite större än så också.

Vad fint! Letar efter något liknande, var har du köpt det?

Tackar, tackar :wink: … akvariet är köpt hos Brommazoomarknad

Tack Bromma zoomarknad nästa!

En näsvis fråga.Var det dyrt?

Kika in i deras hemsidan http://brommazoomarknad.se/
Cocoon 6 kostar 929kr. Det finns mindre modeller.

Såg att det ska finnas en Cocoon 7 också på AN’s hemsida, fast inte sett de sälja i Sverige.

Tack igen!

Hur gjorde du, plockade du ur galaxyna? Jag är ledsen, hade missat att du frågade om mina galaxy, jag fick inte så mycket körsbärsyngel när dom gick ihop nej.

Nix de bor fortfarande ihopp :wink:

Japp, då har jag flyttat ut fiskarna nu.
Flyttat in med mina snygga röda Körsbärsräkor har jättefina Red Crystal och Black Crystal (s+, ss, snow)räkor gjort :smiley:

Ombygge på gång typ :!:

Mina 2 Snow och en CB dog så jag fick super ryck, något fel var det i karet fast alla vattenvärden var ok :?
Så nu har jag tagit ut Grekiska pelaren och Mangroviroten.
Köpt mer grus för att göra botten tjockare, och en stor Red Moore rot.

Bilder inom kort :wink:

Aha, glömde nämna att jag köpt jättefina Golden’s också från Reaker … NICE :smiley:

Problemet med att dina räkor dött av mangrove kan vara att du lagt ned en helt ny och icke urlakad mangroverot. Det misstaget har jag också gjort en gång, men inte en gång till så att säga. Det sänker pH’t kraftigt på kort tid och kan orsaka massdöd utan att man kan göra nåt åt det.
Om akvariedekorationen är avsedd för akvarie bör den också inte fälla ut några farliga ämnen, dvs den ska vara akvariesäker. Giftiga material skulle aldrig få säljas för akvariebruk.
Räkor är ju ibland väldigt känsliga och inge vidare stresståliga om man är och rotar runt för mycket hos dom. Vidare använder jag inga vattenberedningsmedel eller andra preparat tillsammans med mina. VB lite olika, ibland varje vecka eller helst varannan vecka.

Har en S+ som går med rom just nu och det är jag väldigt glad för. :slight_smile: Sen har jag flera andra sorter men CR och CB är de tjusigaste.

Vänligen!
.

Mangroveroten hade varit hos mina föräldrar i ca 1 år innan jag tog den, men jag kom på försent :cry: att under den tiden då den var hos mina föräldrar så medicinerades Kampfisken mot vita prick sjukan med JBL’s Punktol1000… varav det kanske är en utav orsakerna :?:

Urlakad :?: … hur gör man det :?: … har ju nu köpt Red Moore rot till akvariet, hur gör jag med den :?:
Tack på förhand forint :slight_smile:

Koka rötterna innan.

Koka din mangrovrot, så har jag gjort med alla mina
rötter som jag har i.
Hos mina CR finns det 3 mangrovrötter och dem kokade jag
innan jag lade i dem i karet.
Inga Cr ( de sista jag köpte ) har dött hos mig och det är jag mkt glad över
Mvh Wilda