Jag söker lite olika snäckor

Geweihschnecke (bunt)

https://www.google.se/search?q=Geweihschnecke+(schwarz/gelb)&client=firefox-a&hs=8WG&rls=org.mozilla:sv-SE:official&channel=fflb&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=17ZiUpCkJ6KH4ASbjYHYCQ&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1173&bih=788#channel=fflb&q=Geweihschnecke+(bunt)&rls=org.mozilla:sv-SE%3Aofficial&tbm=isch

Geweihschnecke (schwarz/gelb)

https://www.google.se/search?q=Geweihschnecke+(schwarz/gelb)&client=firefox-a&hs=8WG&rls=org.mozilla:sv-SE:official&channel=fflb&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=17ZiUpCkJ6KH4ASbjYHYCQ&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1173&bih=788

Dom odlas inte så du får nog gå till en zoobutik, det är inga rena sötvattenssnäckor heller utan snarare bräck-saltvattenssnäckor, de lägger ägg precis över allt så inredningen blir prickig men äggen kläcks inte, de hör till Neritinasnäckorna precis som Zebrasnäckorna:D

Kan hända Hornbach har sådana de brukar ha dem inne då och då:)

Dom har dessvärre slutat ta in Geweihschnecke (schwarz/gelb).
Tror att det är så svårt att få tag på dem eftersom det inte är någon som odlar dem.

Men råkar jag få tag på så ska jag absolut försöka börja odla dem.

Du måste ha saltvatten till dem, jag har Batmansnäckor också det en Neritina hos mina Purple Zebra:)
De kan få in dem igen för de tog bort Purpel Zebra räkorna de skulle inte ha dem i sortimentet men nu har de dem igen i alla fall:D!

Ja vist är det så men jag har både salt sött och snart bräkt. Så nånstans borde dom trivas.

Men har du själv några Batmansnäckoroch några roliga Purple Zebra. Som jag kanske kan få köpa av dig eller kanske byta mot lite växter?

Båda är svåra och ingen har lyckats odla Purple Zebra än inte tyskarna heller och de som säljs i handeln är viltfångade därför envisas jag med att försöka odla dem, de är inte heller som Amanos som ju lever i sötvatten utan dessa lever i bräck - salt vatten. Det finns inte mycket uppgifter om dem heller på nätet på den punkten är det mycket fattigt, det finns inte ens något om deras naturliga miljö vilket skulle underlättat lite i alla fall, det är JenL som har kontakter i Tyskland som jag vet att de ska ha bräckvatten de tynar bort en efter en i sötvatten:D