Jag har till min stora förvåning lyckats få ett näst intill

Jag har till min stora förvåning lyckats få ett näst intill skötselfritt akvarium. Enda tekniken är en 25 W päronlampa, tänds och släcks manuellt morgon och kväll.

Det får plats 19 liter egentligen, men mursanden på botten och en stor mopanirot som nästan tar upp hela akvariet tränger väl bort en del. Jag har framför allt Java ormbunke, div. mossor och en utslätad mossboll fast på roten. Ett fåtal mindre växter runt i kring. Lite musselblomma på ytan.
I detta bor ganska många; en lillfingerlång Pleco, 3 amanoräkor och ett stimm körsbär av olika ålder. Stänktetreyngel av olika ålder. Det största som en nagel lång. Många Posthorn av alla storlekar och en Helena, som bara är synlig då och då. Samt ett stort antal kräftdjur, små som ett knappnålshuvud. Ibland stoppar jag ner ett litet salladsblad, annars sker ingen matning alls regelbundet!

Försökt någon gång med lite flingor och yngelfoder. Men det är bara räkorna som möjligen vill ha. Ändå är de är ständigt fulla i sin tarm, så de hittar visst en hel del att äta ändå! Jag fyller sällan på vatten, då akvariet har en plasthatt.

Vattnet luktar friskt. Någon lätt hinna kan ibland ses, men sniglarna tycks käka denna. Rensar aldrig i akvariet. Sköljer bara av tetrayngel då och då i vattnet genom att sänka ner locket som tetrorna fäster äggen på i det stora akvariet.

Som sagt; är mycket förvånad att detta fungerar! En sådan liten mängd stillastående vatten, med så många olika sorters unga individer. Med bara en lampa som hjälpmedel. Lampan värmer upp vattnet till ung. 27 grader under dagen i mittenskiktet. Tror ni att man kan göra lika i ett större också?

Amano leker regelbundet, så också körsbären. Tetrayngel tillförs var 3:e 4:e dag ungefär. En del av ynglen blir nog mat. Systemet tycks vara “självbevarande”? Har någon liknande erfarenheter?"

Mvh
Christin

När jag var barn hadde jag ofta karen så men inte nu längre. Tycker du verkar ha väl mycket invånare i din självgående lilla burk, men fungerar det så är det ju kul så lycka till med karet :smiley: !!!

Kör liknande, men byter ut lite vatten ca 1liter/dag i mitt 30liters. Funkar ypperligt.

Jag har Mycket växter i denna!
Christin

Har du ingen bild på karet :smiley: ??

Tyvärr! Min kamera har gått sönder. Men det är tveksamt om jag kan skapa någon bra bild. Mopaniroten har färgat vattnet som thé. Det är väl det enda minuset!
Christin

Men då får du väll göra ett vattenbyte och sedan låna en kameraav någon snäll kompis :smiley: :smiley: ! Färgningen upphör med tiden vilket är bra :smiley: !!

Själv låter jag alltid rötter ligga i en hink som jag byter vatten i en gång om dagen i ungefär en vecka om jag skaffar nån ny rot. På så vis missfärgar den inte i akvariet senare + att de kan börja lukta “prupp :D” av vattnet också. Men ligger den i hink själv innan så försvinner allt sånt lagom till man ptoppar ner den i karet :slight_smile:

Jag har stormkokat roten 3 ggr. Låtit den stå en vecka med dagliga byten. Inget hjälper :0)! Det spelar ingen roll faktiskt. Vattnet är helt klart trots färgningen, det stillastående vattnet och inga vattenbyten. Men miljön är mycket känslig, med många olika yngel och den ringa vattenvolymen, så jag vågar inte laborera alls med nytt vatten.
Christin

Detta tycker jag inte är någonting eftersträvansvärt eller tycker WOW han har lyckats skapa ett perfekt ekosystem i akvariet…
Jag tror säkert att du skulle kunna leva i den röda zonen i Tjernobyl men hade det vart bra? hur länge skulle du leva?
Joseph Fritzel bevisade också att man kan föröka sig i en källare, och att ventilation osv inte är så viktigt, Inga problem att åka på semester en månad heller…

Djurens hälsa i första hand, vattenbyten med nytt fräscht vatten, bra mat och mkt plats ska djur ha.

Eller ätas med ett glas vitt till :thumbs:

Jag håller fullständigt med förgående talare, du måste faktiskt göra regelbundna vattenbyten i karet och räkorna tål faktiskt det, de mår också bara bra av att få nytt vatten. Gör vattenbyten på 1/4 1 ggr i veckan eller åtminstonet varannan :smiley: !!

Precis så skall det vara och ÄR! Vattenkvalitén är mycket bra, eftersom jag regelbundet kontrollerar denna. Djuren är små och har bra plats. Många nivåer ända till vattenytan. Mat finns i överflöd! Men jag trodde aldrig att det skulle fungera!

Skötte detta lilla akvarium på traditionellt sätt tidigare - inget fungerade, djuren mådde dåligt. Nu inga problem och inga dödsfall. Metoden heter Walstad och den har jag lärt mig på Plantswap.
Ni behöver inte vara oroliga!
Christin