Inspirerad av myslas räkvas - söker tips

Mycket snyggt kar som sagt. Funderar nu på att starta ett sådant själv - till mina gula dvärgräkor.

Har varit akvarist i ett halvår så det finns saker jag undrar…

Går det bra om jag fyller vasen med vatten från mitt 110liters - där jag har Amanoräkor och Gula dvärgräkor (med neontetra och rödmunstetra) - som frodas?

Jag hade inte tänkt ha en BTN-modul, utan kanske ett blått papper som bakgrund utanför vasen. Så vilken pump hade varit bäst? De enda pumpar jag använt är innerpumpar…men tror att det finns de som är bättre för en sån vas - eller har jag fel? Vad hade ni använt för pump?

Och vilken modell doppvärmare bör användas?

Vad växter anbelangar så hade jag tänkt mig prova att klyva en mossboll, samt en mangroverot och en del mossa.

Vad rekommenderas som ljus för en sådan 20L-vas?

Mycket frågor…hoppas det inte blev för mycket,

MVH

Jag kan rekommendera att du läser igenom den här tråden på Zoopet som var den som inspirerade mig. Där finns lite olika lösningar när det gäller filter och belysning. Ett vanligt billifilter är nog det enklaste.

Vatten kan du ta från ditt andra kar men bättre är om du kramar ut lite gegga från ditt filter i det karet i vasen för att få igång nitrifikationen.

Doppvärmare behövs inte. Jag har 24-26 grader i min vas med en 12W lågenergilampa (6500K färgtemperatur) som belysning.

Lycka till! :slight_smile:

Imorgon ska jag åka och köpa vasen.

Blir den på 45.

Läste igenom hela den tråden och kom fram till att så som du gjort med filtret (filtermatta) verkade bäst ändå. PAtrik på zoopet verkade ha krånglat mycket med diverse andra filter. Så det blir BTN bakgrund för mig med. Ska kolla in bakgrunden och filtret på Akvarielagret och Bromma zoo om de har. Har INGEN aning om hur man installerar ett sånt filter så hjälp vore trevligt. Vad exakt behöver man? Dessutom bör man väl borra ett hål i toppen av btnmodulen?

Ska även bli kul att testa att limma silikon själv för första gången :slight_smile: :!:

Det du behöver är filtermatta också (10 ppi) som du ska klippa sönder i kuber och trycka in bakom bakgrunden. Kjell Fohrman har något inlägg i den där tråden där han beskrivit hur han (och sedemera jag) gjort. En lite större bit av filtermattan lägger du på botten så bakgrunden ska inte gå ända ner på botten. Hål borras för utblåset från pumpen.

Sedan är det lite knepigt att skära ut bakgrunden också eftersom vasen avsmalnar ju längre ner man kommer. Det var lite kladdande med att silikona fast den men det syns inte så mycket. :slight_smile:

EDIT: Här ser man hur det ser ut.