Hade liknande funderingar då jag hittade ett ömsat skal med ägg kvar i en morgon. Hade dock inga större förhoppningar om att det skulle vara möjligt att rädda dem. Hoppas det går vägen för dig, spännande att höra hur det fortskrider framöver :thumbs:
Har inte räk ägg samma need som ex malägg och artemia? Det måste luftast hela tiden? Det honorna gör med sina ben hela tiden om jag inte har fel för mig … Jag vet dock ej… men jag har för mig det är så.
Det kanske du har rätt i. Jag försöker tvätta äggen med spruta under vatten vid VB.
Sitter inte äggen fast på honan med slem? Om slemmet är borta behövs det lika mycket “luftande”? Kanske dock så blir äggen mer utsatt för infektioner… jag vet inte. Det kommer säkert gå åt h**vete
Jag har testat det här vid 4 tillfällen då jag hittat döda honor med rom. Nu sist lyckades jag kläcka fram romklumpen och fick fram ett 15 tal yngel.
De 3 första gångerna (som jag misslyckats med) hade jag rommen i en håv där ramen låg på kanten av akvariet.
Nu sist när det gick vägen placerade jag håven rakt över utblåset på luftpumpen så det hela tiden cirkulerade vatten genom håven.
Lycka till och håll oss uppdaterade om det här projektet.
När mina Malawi ciklider spottade rom så tog jag en yngelbur och satt en luftslang ifrån en luftpump under. dom rörde sig konstant och det funka klockrent iaf till en 80-90%. Så om det funkar till räklingar kanske?
Jag stoppade ned en luftrör i kontainern med äggen, som en loop och klippte ett hål i röret (eftersom jag inte har några luftkranar med flera utgångar…). det gjorde jag i tisdags.
Nu bubblar det iaf i vattnet och det blir lite flöde runt äggen… Jag tror kanske att honan var gravid för 2.5v sedan, och nu har två av äggen blivit orangea medan resterande 4 är fortf. mörkbruna/mörkröda.
oj vad fräckt hade ingen aning om att man kunde göra sådant hära. Hoppas det går vägen och att du updaterar =)
Vad skall äggen ha för färg när de kläcks?
Och hur länge går de med rom? Kan inget om sådant hära än :lol:
Någon får rätta mig om jag har fel, äggen ska vara nästa genomskinliga två prickar (ögonen) som syns.
(Hur länge tar det för äggen att blir genomskinliga?)