Hej ! Har haft åtskilliga problem med mina räk-kar,främst har det handlat om för höga ph värden,div.icke önskvärda djur ihop med mina räkor,räkdöd,övermatning mm.mm.Lessnade för ett tag rätt ordentligt -“Ja tyar inte längre Kal-Oskar”- typ.
Sen tog jag mej själv i kragen,själv e bäste dräng som han sa,beställde Shrimp-soil utav “Aquamoos”.Efter det har det bara plussat på liksom…
Strax därefter fick jag syn på en Cb ss hona knatades omkring med ngr. romkulor under magen,ytterligare ca. en vecka senare upptäckte jag till min förvåning att resterande Cb honor hade rom,4 st + en lite lägre graderad Cr hona oxå kånka runt hög gravid ! Så alla ni med skeptisism mot Shrimp-soil (Läs Patrik Malmo !! )Det funkar !Funkar det för mej,så är det så garanterat för er andra oxå !
Inget ont om Patrik Malmo,men han har ju " DET " som en annan aldrig kommer att få. :beg:
Grattis!
Bara att hålla med dej ang soilen.
Grattis…
Då kanske det kommer att stå räkodlare under ditt namn fram i tiden… :?
Bra att du hittat ett sätt att komma runt dina problem. som det heter i lumpen…gör om gör rätt.
Ser fram emot dina uppdateringar i tråden… :thumbs:
Jag får också passa på att hålla med dig, Soilen är en väldigt enkel väg till bra vattenvärden iprincip oavsett vad man har för vatten ut ur kranen här hemma 
Ujuuj de är såå ompysslade så…nattar dem på kvällen,kommer med frukost på sängen vareviga morgon… 
He, he, he :lol: :lol: :lol: :lol: !!! Sååååå pluttigt :lol: :lol: :lol: !!!
Liten “update”,har för nuvarande räknat 35 yngel,av lite blandad kompott !
Dvs. de jag sett…cirka 5-10 mm stora.
Verkar bli en del Cb s,ss och snow-white !
Om man nu kan se graderingarna så tidigt ? Får nog köpa glasögon snart :lol:
Kör du vattenberedningsmedel eller fungerar det utan med ditt vatten?
Gott med räklingar!!
Vad kostade soilen? s
Hilsen,
/P
Ja och nej !! Körde utan när soilen väl var “inkörd”,men med vid vb…Enkel fråga kräver enkelt svar,eller hur va det nu ? :lol:
Hahahaha…Här e det inte frågan om “kostnader” utan om att lyckas… 
Bara jag nu kan hålla de vid liv… :roll:
Hmm, är det inte fråga om kostnader så försvinner ju mina argument om att jag kan blanda till rätt vattenvärden ändå… fast jag undrar om jag inte lagt en hel massa mer stålars på mycket än många andra. Jag vågar inte riktigt räkna på det. s
Hilsen,
/P
Ja och nej !! Körde utan när soilen väl var “inkörd”,men med vid vb…Enkel fråga kräver enkelt svar,eller hur va det nu ? :lol:[/quote]
Vetetusan om jag hängde med där, kör du vattenberedningsmedel vid vattenbyte numera?
PREXIS Ha !
Nu är det ju så att alla kanske inte vet eller inte har det tålamodet som du har Patrik !! :thumbs:
Ja och nej !! Körde utan när soilen väl var “inkörd”,men med vid vb…Enkel fråga kräver enkelt svar,eller hur va det nu ? :lol:[/quote]
Vetetusan om jag hängde med där, kör du vattenberedningsmedel vid vattenbyte numera?[/quote]
Yupp,tillsätter "Mosura mineral plus " vid vattenbyte,väldigt drygt får jag säga.
Sen om det faller under kategorin vattenberedningsmedel vet jag inte,men nått “gött” e det iallafall…
Tja, det är bara att testa själv!! Jag tyckte bara det var ett dyrt alternativ till annat jag har… s
Hilsen,
/P
Visst är det så Patrik ! Om man varken har kunskapen att ändra på sitt vatten;eller orken att pula med det så är faktiskt soilen ett bra alternativ,jag menar:steg 1:köp soilen,steg 2:häll det i karet.Steg 3:fyll på med vatten,steg 4:introducera räkor.
Kanske lite överdrivet men i princip.
Hur gör du ? Hur lång tid tar det ?
I sista änden gör man som man vill,men detta funkar bra för mej !
Har för övrigt flera av honorna gåendes med rom igen,rena räkmaskinerna… :shock:
Jag tror inte jag har skrivit någonstans att soil verkligen inte funkar, det jag vänder mig mot är att det är just overkill dyrt (ville gärna ha reda på marginalerna där…) och presenteras som mirakelmedel (allergisk mot sådant som säger sig lösa “allt”, ffa i kombo med fett pris).
Produkter som påverkar vattenvärdena vill jag gärna också veta HUR de gör det innan test, så jag vet vad jag kan förvänta mig. pH-sänkning, finfint, men KH då? Riskerar man en pH-dipp med tiden, eller vad? Kan minskningen av KH driva upp pH på dagtid, om man har stor växtmassa i burken? Kan denna pH-ökning (växternas fotosyntes kan höja pH attans mycket) motverka syftet att få fram yngel av de räkor man vill odla? Om nu KH minskar, är det ens lönt att köra filter i burken (nitrifierarna använder karbonater som kolkälla)? Den sortens frågor vill jag ha rätt klart för mig, så enkelt är det.
För mig går det fort, tar grus/sand från etablerat kar, blandar vatten osmos/kran/torvfiltrerat, lägger i ett redan uppstartat filter/ev. kopplar på torvfilter, i med ev. blad/kottar samt nyper lite skott från växter i andra burkar. Tippar på att det tar en timme till inflyttning, om jag fokuserar. Hur länge får soilkaret stå innan det etablerat sig och är klart för inflyttning? Jag hade personligen vågat flytta även kardinalerna till nytt kar på en timme, jag vet vad jag har att arbeta med.
Men visst, jag har en viss rutin samt även mycket som är färdigt från start. Tid för att bygga upp allt jag använder är inte heller inräknat (det har kostat cash, blod, svett och tårar). 
Soil är ett alternativ, helt klart. Jag testar nog en vacker dag, but not today, bwana, not today… :lol:
Hilsen,
/P