Hej,
jag är nykomling på detta communityt och tänkte fråga om två av mina räksorter samt presentera mig i samma tråd
Jag heter Johan Lidman och bor i Katrineholm, jag är ny på räkor men har ett gäng akvarier med levandefödare och malar. Mitt största huvudintresse är viltformer av svärdbärare & platy och jag har fem olika Viltformer av svärdbärare, på min fritid så driver jag ett community om levandefödare.
Nu till frågorna:
Jag köpte fem olika räkor på Bollmoras akvarieauktion men hittar inte mycket fakta om, dom heter/kallas för Grön räka och Tainbow räka, vet någon lite info om dessa så skulle det uppskattas väldigt mycket.
hej jag har rainbow Regnbågs -Caridinia cf babaulti samt Giftgröna -Caridinia Babaulti
i olika kar då det kan vara en korsnings risk. (dock inte helt säker men ändå)
dock så är det en väldig skillnad på räkorna…gröna har jag upplevt att dom bär romen längre än rainbow samt att ynglen är lite svårare att klara, kräver yngel foder avsett för räkor, alt skalade artemia ägg…dom växer långsammare med.
rainbow däremot bär sin rom 25-30 dagar, ynglen växer fort o fodrar egentligen ingen speciell föda,dock är det alltid bra att mata dom små med samma foder som till de gröna ynglen.
mina rainbow har förökat sig helt galet.
gjorde ett experiment med riktigt svart sand o röd sten bakgrund, dom blev blå, röda, gröna i en salig mix,roliga krabater.
välkommen till ett kanon forum för räktokar :thumbs: :thumbs: :thumbs: :thumbs: :thumbs:
Tack så mycket, tror jag kommer att trivas här för alla verkar gå bra ihop och hjälper till om man kan
Jag har mina räkor nu i fem olika burkar temporärt på 10liter tills jag limmat ett gäng akvarier för att ha dessa i, jag vill inte ha några blandformer av räkor så det är helt klart att varsin räka i sin egen burk.
Tack för informationen stocke, jag ska kika på länken du gav Rune ikväll då jag kommit hem från jobbet.
Hur stort akvarium är rekommenderat för räkor?, jag har funderat på att limma ihop 22liters akvarier med ett blå filtermatta i ett hörn där ett litet filter ska vara innaför.