Info om räkor,odlingar med mera

Av ren nyfikenhet så gick jag in på wikipedia och slog upp Crystal Red och såg att det inte fanns någon ditekt info där så min tanke var att vi på redbee kanske kan ägna oss lite tid att fylla in där för allmänheten.kanske kan väcka lite mer intresse. allmänheten kan läsa på lite om olika arter och odlingar och våga prova på…

Och fylla i att informationen kommer från redbee så det kommer in lite fler medlemmar också. lägg märke till att när jag skriver vi så menar jag ni haha är ju fortfarande ny på detta MVH:Dennis

ps: amano räkan finns med på wikipedia kolla olika andra arter men cb,cr finns inte

Låter som en bra idé och jag tror också att de som är gammla i gemet och kan mycket bör skriva det :smiley: !

Hej! Jag blev nyss medlem! Vi har ett litet akvarium i familjen på 54 liter och ett för odling på 19. Jag har 2 intresserade barn Jon 8 och Britta snart 6. Vi har tre amano varav en rombärande hona. När jag läser hur komplicerat det är med odlingen, så inser jag att jag måste byta sort. Det är ju barnen som skall lyckas för att få till ett intresse! Vilken räksort skall jag satsa på? Från vem kan jag köpa? Vi bor i Dalarna. Sen behöver jag massor av info. om just den sorten. Om man har olika sorter, korsar de sig då?
Mvh
Christin Persson

Hej hej…

Välkommen… :smiley:

Det mesta av det du frågar om kan du hitta under Artiklar samt Graderingar och Räksorter…

Sen är det bara att fråga på…finns alltid två sidor av myntet…det är det bästa med detta forum… :wink:

Hej christin det finns massa grymma odlare här på redbee och jag har själv startat med cr (crystal red) och det fungerar fint tycker jag. jag är själv ny på allt detta och det finns en korsnings tabell upplagd på artiklar uppe i hörnet vet inte hur jag länkar men hoppas du ser den. sedan finns det om du kollar anonser så finns det odlare som har dom olika sorter till salu.Du kan ju kolla vem av dom som bor närmast dig så blir ju resvägen för dom små liven kortare

MVH:Dennis

nu är det till lagt lite om cr på wikipedia men det finns säkert mängder av info att lägga till

Bra Dennis, men det måste nog stå lite om ursprunget och vilket land dom kommer ifrån och om dom är framodlade så borde det stå.
Någon som är duktig på att fylla i :smiley: :smiley: ???

Jag kan lägga in en del.

Bra! Jag är ju ny på räkor så jag måste ju lära mej först :lol: :lol: !!

Det här är ju ett riktigt roligt forum! Har blivit glatt överraskad! Så mycket information, kunskap och engagemang! Har varit runt lite på olika sidor. Det här stället tycker jag är kanon!

Som “gröngöling” i sammanhanget behöver jag veta hur jag skall beräkna hur många räkor jag kan ha i vårt akvarium. se ovan.
Mvh
Christin

Har läst någonstans att en bra riktlinje kan vara en räka per liter… :?
(är inte helt säker…men det kan vara deciliter)

Men de flesta har mycket mer än så…
Jag har tex 30 talet räkor i 20 liters kar…och det funkar kanon…och det finns mycket utrymme kvar…för räklingar… :wink:

Tror jag läste något om att ju större kar desto mera max. storlek på räkan, alltså ett mindre kar då blir räkan också mindre, det är precis som med akvariefisk :smiley: !

Nej det där stämmer inte jag har odlat Crystalräkor i allt från 5 litersbaljor och upp till 140 liter.
Räkorna blir max 3 cm oavsett.
Angående hur många man kan ha stämmer 1 räka per liter ganska bra. Visst jag har en del kar med betydligt fler men man ska komma i håg att vattenvärdena snabbt kan bli sämre med överbefolkade kar.
Rengöring av filter och vattenbyten är mycket viktiga om man har många djur i baljan.

Det med att fisk inte växer över en viss storlek i små akvarier är en myt som kommer från hur det funkar i naturen. I små vattensamlingar i naturen blir fodertillgången begränsad. Därmed små fiskar. I akvarium blir fodertillgången aldrig begränsad. Jag kan skriva under på att fisk växer långsammare i små kar, men växer gör de.

Hilsen,

/P

Strålande! Då är det gott om utrymme kvar här hemma!
Mvh
Christin