Indian Almond Leaves

Undskyld hvis emnet har været oppe før men så kunne jeg ikke finde det.

Jeg har læst en hel masse om IAL

Er der nogen erfaringer med dette?
Specielt er jeg interesseret i om det sænker PH’en, om det gør vandet sort/brunt/gult, og om rejer har godt af det generelt.

Med rejerne jeg købte af Janne var der blade med, men kunne ikke se om det var bøg, eg eller IAL :oops:

Jag brukar ha IAL i mitt klar med shrimpsoil.
Då shrimpsoilen påverkar pH så vet jag inte om IAL också gör det.
Men vattnet är klart så de färgar inte vattnet för mig.
Jag tror inte att räkorna gilalr det eftersom de tuggar sönder det på en vecka :wink:
IAL är stor som en handflata.

Ok, jeg prøver de blade :wink:
Jeg bruger også shrimpsoil, men mit ledningsvand er så hårdt (18-20dH) at ph’en ligger på 6.8-6.9… Den måtte godt være liiiidt lavere

Det var säkert Ekblad som jag skickade med i påsen, mina räkor älskar ekblad.
Bok fungerar med men är inte lika uppskattade.

Tjena!!

Plockar ni egna ekblad?

Vilken tid på året i så fall?

Jag har för mig att jag läst nånstans att man ska vara försiktig med vart man plockar. Att de kan vara kontaminerade?

Tror att det snart är läge för lite ekbladsplockningsäsong ! Den lille eken jag har på tomten fäller inte sina blad förrens det är dags för de nya att poppa fram…

Man kanske inte stå å hänga ut över E6 å plocka blad…En schysst skog i din närhet kanske ! :thumbs:

Sen brukar jag för säkerhets skull “skålla” dem med hjälp av vattenkokaren och ett durkslag…

Det är ju en massa garvsyra i eken, när det gäller orkidéer så använder vi inte ekblad pga garvsyran, vi använder bok som har mindre garvsyra.

Här knapras det IAL för glatta livet av både räkor och snäckor :smiley: :smiley: :smiley: !!!

Inga problem ! Då blir ju räkorna “garvade” Muuuahahahahahhahahhahhah… :evilgrin:

Tror inte det ska vara nåt problem med ekblad,inte vad jag hört iallafall. :thumbs:

Nä det är inga problem, koka dem först bara.
Jag plockar på hösten när de ramlat av träden och är fräscha.

Ok, kokte inget problem då, men okokta då :smiley: ??

Tänk om man hade något annat än tall och gran ute… :stuck_out_tongue:

Ge mig din adress via PM så skall jag skicka lite ekblad till dig :slight_smile:

Ingen fara, jag får passa på och gå förbi stadsparken i höst :slight_smile:

Har lige bestilt 100 gram fra Malaysia, nu har de bare at lave nogle unger snart! :stuck_out_tongue:

Ska också plocka i höst!!

De afgiver farve ligesom trærødder gør. De skulle også kunne sænke PH, men vil næppe gøre det i din balje, med den hårdhed. Bruger dem selv i et 54 l. hvor ph ligger omkring 7,5 (nøjagtig som ledningsvandet) og dH omkring 10. Så som ph sænker kan de ikke anbefales. Men rejerne er vældigt glade for at græsse på dem, og fortærer dem også fuldstændigt efterhånden som de går i opløsning.

Jeg lægger løbende nye blade i efterhånden som de gamle bliver skeleteret og har ca, 3 stk i ad gangen. Det er muligt at en større mængde vil kunne sænke ph, men de vil også afgive meget farve.

Hvis du gerne vil have ph ned skal du nok blande med regnvand eller osmosevand i stedet.

Var ute förra helgen och plockade bok- och eklöv. Snön hade gjort att allt var väldigt ihoptryckt. Skulle tro att det är bättre på hösten innan första snön kommer. Plockade också massor med alkottar. Några av dem relativt nära större väg så jag ska hastigt skölja dem och pröva om man kan använda dem ändå utan att förgifta sin fisk.
Kör alla löv i varmast möjliga kranvatten i några minuter, funkar för mig.

Själv köper jag almond löven på Ebay…
Man brukar få ca 30st löv (ca 15cm långa) för 50-70kr… ink porto, då de skickas i ett brev…
Skållar dem alltid, och låter dem hänga på tork några dagar…
Räkorna uppskattar dessa löv och de äter ca 2st/månad.