Har en räka i ett av mina akvarier som snarast borde ha kommit med några växter jag köpte i vintras. I mina ögon ser den ut som en white pearl, den är är mest genomskinlig, något vitaktig, med en mörk rand inuti. Stor är den med. Kan det vara något annat är wp?
Borde vara whitepearl…
Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk
Ta en bild och lägg upp här i tråden så blir det mycket lättare för oss användare att identifiera den ? ![]()
Jag har nyligen köpt ny kamera o de bilder jag lyckats ta hittills på denna genomskinliga sötnos är bara skräp… Men det är inte kameran det är fel på ![]()
Tog fram kameran igen men såg inte till räkan, det finns dock många gömställen, så jag får vänta tills jag ser den igen ![]()
Nu har jag sett att räkan blir snarast mörkbrun när den är inne i mörkret bland växterna… Kan wp skifta färg?
Akvariet är ett Walstad (mycket växter) som får en del sol dagligen.
Hur fotar man räkor? Fånga upp dem o ha dem i en mindre behållare? För det går inte att fota den i det akvariet, det är för igenväxt o mörkt där den oftast befinner sig o dessutom med sol som lyser in i akvariet… (inga alger dock)…
Skall jag fånga dem med håv i så fall? Den är stor nu, rejält fullvuxen om det är en wp ![]()
/Eva.
Är det inte en vanlig amano bara?
Du kan utan problem ta en burk av valfritt slag (gärna svart eller vit), och släppa ner räkan i med håv. Fota ovanifrån om du inte kan få tag i något genomskinligt som går att fota igenom sidan på.
Exakt storlek hjälper också. Wp ändrar i mitt tycke inte färg, men amanos och filterräkor gör.
(med risk för att dumförklara dig, som kanske kar bra koll på räkor?).
Amano: http://www.petfish.net/pix/arts1/Wendfish-amano7-sm.jpg
Wp: http://www.theshrimptank.com/Pictures/snowball-shrimp/snowball-shrimp-6.jpg
Det går ju att fota den i ett vanligt dricksglas med:D
Jag har verkligen inte bra koll på räkor, speciellt inte då jag inte ens vad jag har för en sötnos ![]()
Men då vet jag att jag kan fånga den med håv !! Skall försöka fånga in den o fota den
O mäta den… Tycker den är aningen för stor/lång för att vara en wp, men det kan vara inbillning.
Jag har ju haft räkor innan, men inte fångat dem ![]()
Haha, du e för rolig du
Som vanligt!!
Men det är nog överkurs för mig!! Dricksglas hehe !!
Nä, jag har en sådan där plastbytta som man kan hänga på akvariets kant, som de ofta har i akvarieaffärer… Man brukar använda dem att förvara fisk i medan man fångar in fiskarna en i taget… Smart leksak faktiskt!! ![]()
Skall försöka fånga den lilla vännen, stoppa ner den i fiskfångarburken o fota den…
Håll tummarna att jag får tag i den utan att riva upp alla växterna som rotat sig så bra…
/Eva.
Bild, taget i motljus i fönstret… Av den okända räkan, som tydligen 9inte vill vara genomskinlig längre! Den är precis nyss infångad o dumpad i liten plastbytta ![]()
Jag skulle vilja säga att den är 3,5 cm om man inte räknar spröten utan bara räkan, tog ett måttband o jämförde, men den ville inte sitta stilla!
Min lott faller på en amano
Storleken är helt normalt för en sådan (de kan ju bli 5+ cm stora).
Annars en rainbow. Jag har honor här hemma som ser ut precis på pricken som på din bild.
Amano: http://www.redbee.se/content.php/26-Amano-räka
Rainbow: http://www.redbee.se/content.php/39-Regnbåges-räka
Hur katten vet man säkert? Hade ju hoppats kunna skaffa fler likadana som kompisar…
Jag tycker det ser ut som en så kallad Rainbow jag för det ser inte ut som en Amano, kolla teckningen på huvudskölden, det stämmer exakt överens med Rainbow de där snedstrecken, Amanon har inte de sneda strecken, sen har Amanon flera rade med små för hannar prickar och för honor längsgående små streck på kroppen, det har den inte heller:D!
Så summan av kontentan är RAINBOW:D!!
Det såg jag inte!
Inte heller att prickarna på stjärten fattas.
Håller med om rainbow-domen.
Japp, en tvättäkta rainbow är det:thumbs:
Så nu är den lilla vännen utdömd som rainbow?
Jag som hoppades att det var en wp…
Hum… Nån som vill byta en rainbow mot en wp eller blue pearl i centrala Stockholm??? ![]()
Eller… Kan en rainbow para sig med wp eller blue pearl? För om den inte kan ställa till med nåt så kan den ju få sådana kompisar ändå ![]()
/Eva.
Den kan gå med dina blivande WP eller BP utan problem, det händer inget för dom kan inte korsa sej:D!!
Tackar!! Perfekt!!
Den får bo kvar hos limiorna tills jag satt igång det nya akvariet till dem ![]()
/Eva.
Det går ju ingen nöd på den där och du skulle ju kunna skaffa några kompisar till den med och låta den gå kvar hos limiorna:D