Jag tänkte ha en bottendel som övergår i en klippformation. För att se till att det finns mycket gömställen har jag “gömt” ett område filtermakaroner på ca 10*10 cm á 3 cm djupt bakom mitt klippskrev. Detta har jag snappat upp på detta kanon forum via Wong, Räckmackan ursprungligen från Patrikmalmö om jag kommer ihåg rätt.
Jag använder korallgrus av olika grovlek samt några smala redmoore rötter och sten (kommer inte ihåg vad de kallade denna men jag tycker den är snygg)
Jag ska testa att ha ett gräsliknade växt i förgrunden som jag tror är Eleocharis sp. ‘parvula’
Vi får se om den pallar den höga temperaturen. På zoopet står det upp till 28 grader så med lite röta så. Kommer köra 25 grader några veckor nu så den tar sig bra. Denna växt har jag i flera burkar och tror den kan göra sig bra att sticka upp lite här och där mellan stenarna.
Gärna lite tips om vad som är bra att tänka på med att husera kardinaler på ett bra sätt.
Några halvtaskiga bilder på hur det ser ut nu. (guldfiskyngel och posthorn ska få trampa in karet)
Jag tänkte även ha lite Sulawesi snäckor i men “Elefanterna” som brukas finnas i butik kan ju bli 6-7 cm. I ett litet kar som detta känns det lite stort. På aristocratama.com hittade jag en uppsjö med info om dessa och såg att det finns ett gäng som bara blir runt 2 cm. Av vilket det mesta är svårt/omöjligt att få tag i här.
Har dock osett och utan att veta eller att ha en aning om hur de ser ut beställt 5 st Tylomenia sp “Elefantsnigel dvärg” från Imazo. Så det blir spännande att se hur de ser ut.
Just nu är det så att man liksom ser över stenkanten och ner på filtermakaronerna. Detta vet jag inte riktigt hur jag ska göra med än. En tanke är att fylla på med sten lite snyggt en annan tanke är att lämna det så jag kan få bättre överblick på räkorna. Lite knäppt känns det om man tittar snett uppifrån ser det ut som en krater med makaroner på botten. Funderar…
Tror mig ha hittat ett handelsnamn på dem också “Golden rabbit snail” i alla fall är det riktigt lika dem på http://www.aristocratama.com/
Jag bifogar en bild på min och en bild från ovan nämnda webbplats. Där står det att den blir 1,5 - 2 cm stor vilket känns som en anledning till imazos namn “dvärg” på den.
Det är lite svårt att se på bilden, men det liknar helt klart den.
Du behöver inte vara jätteorolig för storleken på snäckorna. De växer väldigt långsamt.
Mina har på ett år växt från 4-5 mm till ca 1,5 cm.
Så köper du lite mindre kan du ha dem länge innan de är fullvuxna.
I have a couple of them (just bought 2 more today). The largest one is 4 cm. But they grow very slowly. The shop sold them as “gul elefant snigel.”
Btw, thought about some Sulawesi plants ? Chara SP Fragilis (Red cherry water plant) surely would look cool. I wonder if you can order from aristocratama as a privat person or if you need to be a wholesaler ?