Hej!
Jag har matat med vanligt flingfoder ett tag nu eftersom jag inte hade något vanligt räkfoder. (Började med räkor förra veckan, och han hade då inget räkfoder hemma)
Mina crystal var helt genomskinliga med röd ton, och lite vitare ton där de vita banden skulle vara.
Nu fick jag lite gratis räkfoder av en kille (Okänd sort), och de börjar genast få tillbaka färgen. Dock verkar de inte precis gilla det, det tar ca 6-7 timmar för de 4 räkorna att äta upp den minsta biten, de bryr sig knappt alls om maten. (De verkar hungriga och intresserade, men de verkar inte gilla smaken)
Har iallafall beställt Aquatic Nature Shrimp Excel. Dock kommer inte det förrens om någon månad. Tror ni detta kommer förbättra färgen igen?
Hur stor roll spelar egentligen fodret in för färgerna? Kan färglösheten ha berott på flingfodret?
När jag köpte räkorna så var de vettskrämda efter att precis har kommit till djuraffären, så det var svårt att se om de hade haft bättre färger förut.
Tror det beror på att de inte trivs, testade vattenvärdena igår, och det var 4.0 nitrit, med andra ord dödliga mängder.
Och idag när jag vaknade så låg en av dom döda. Har hällt i nitrivec och byt lite vatten, får hoppas de överlever tills jag får det andra akvarium med pump om en månad!
Om du köpte räkorna som vuxna (över 4 månader eller ~2cm) så finns det större risk för dödsfall på grund av att vuxna Crystal reds är mer känsliga för ny miljö än ynglingar.