Hur ser man att räkor trivs? :)

Nybörjarfråga… har haft en grupp om 9 Red Sakura-räkor i några dagar nu och undrar hur man ser att de trivs? Det var 10 år sedan jag senast hade körsbär så jag minns inte… :slight_smile:

Det är väl att de gör det en räka ska? :smiley:
Simma runt, pilla efter mat, ömsa skinn, gömma sig så husse tror man är död, krypa in i spännande saker typ filter.
Bilda hög när det hamnar en mumsbit i karet. Leka flipperkula och försöka hitta honan som snart ska ömsa, springa runt och vifta på sina ägg.

Fast först och främst skulle jag nog säga att de trivs när; de inte dör, är “aktiva” och äter.

Ah, då trivs de säkert. :slight_smile: De springer inte omkring hela tiden men de rör på sig, petar på posthornen, klättrar in i hålrum och gömmer sig och mumsar alger konstant. Fortfarande nio levande… :slight_smile: Inga ägg än. En hade på G när hon kom men blev chockad och spontanaborterade efter inflytt…

Kör 23-24 grader och pH 7,0. Vet att det inte är så noga just med körsbär, men tempen ska ju spela roll för metabolism och förökning. :slight_smile:

Tråkigt att höra om spontan aborten.
Mina honor började få ägg en månad efter ankomst. Men sen såg jag inte honor med rom mer. Men jag hade räklingar i alla de storlekar allt ifrån 1-10mm. Nu 6 månader senare börjar jag se honor med rom igen. Så ha tålamod med äggen. De kommer förr eller senare.

Ojdå! Men tigrar är väl mycket svårare att få att trivas? Bra att veta att man inte ska ge upp! Jag har nu sett att minst 4 honor har mörka skuggor under skalet, det börjar anta en sadelform… :slight_smile: Svårt att se under det röda.

Hur ser det ut när de släpper ned äggen? Såg en hona igår som vek sig dubbel hela tiden och pillade med något. Såg tyvärr inte så mycket då hon gömde sig i javamossan. Nu är det en hona som gömmer sig under en barkbit, ser bara att hon tittar fram med huvudet ibland. Bakkroppen är gömd. Kan det vara ägg på g? Gillar de om man drar på cirkulationen eller bör det vara “vindstilla”?

Kanske, jag vet inte? Har inte så mycket att jämföra med. Mina enda regel har varit att försöka att böka runt i karet så lite som möjligt. Jag har hellre väntat endag emellan än bökar runt två dagar efter varandra.

Det finns massor av sådan information här på forumet. På mina räkor syns det knappt några sadlar då de är så mörka så jag vet inte. Men av vad jag läst så det du beskriver kan vara början till romsadlar, ja.
Beteendet du beskriver med “dubbel pillande räka” gör mina med. Tror de rengör/putsar sig. Jag har inte sett något samband mellan det beteendet och rombärändet mendet kan ju vara det :wink:

Mina har haft både en 300L/h pump - då fick jag räklingar och nu en 110L/h och nu har de ägg. Lagom är väl bäst? Men jag tycker mina simmar runt mer när det är mindre cirkulation.