Så här gör iaf jag
[attachment=0:1sis54tq]billi.jpg[/attachment:1sis54tq]
En räkling i varje skåra som går och sköter sitt
Nä seriöst hur brukar ni rengöra era billifilter och hur ofta??
Så här gör iaf jag
[attachment=0:1sis54tq]billi.jpg[/attachment:1sis54tq]
En räkling i varje skåra som går och sköter sitt
Nä seriöst hur brukar ni rengöra era billifilter och hur ofta??
Jag har inga Billiefilter, men det är väl en skumpatron på dom va? Skölj aldrig skumpatroner i kranvatten utan använd det akvarievatten du tappar ur, annars störs balansen i filtret vilket ger en massa problem i onödan med vattenkvaliteten !
Detta gäller alla sorters filter, inget kranvatten !!
När karet är väl inkört är det ingen fara att skölja filtret i kranvattnet. Jag gör det ca 1 gång i månaden och har aldrig haft några problem med det.
Kanske det är så som du säjer Mackan, men jag har lärt mej detta i de akvarieföreningar jag varit medlem i
!!!
Rengör alla mina filter i en hink med akvarievatten. Är de verkligt skitiga blir det ett par hinkar. Mögvattnet används med fördel för att vattna krukväxter. Ska filtret ur akvariet och förvaras torrt så blir det däremot varmvatten och till sist genomspolning med kallvatten.
Hilsen,
/P
Jag har alltid gjort som Räkmackan och det funkar för mig.
Men hur ofta rengör ni filter patronen?
Jag gör det bara om jag ser att den är full med skit men då räkorna är där hela tiden och rensar så är det inte speciellt ofta.
Den patronen som är på bilden har varit igång super länge utan att jag rengjort den och då vattenvärdena är bra så låter jag den vara.
Jag rengör filter öht när jag ser att de enten är skitiga eller när flödet i dem minskar. Vid behov, alltså. “Behov” varierar beroende på fiskbelastning/matning/vb mfl saker.
Hilsen,
/P
Samma sak här, gör rent när jag ser att flödet börjar bli dåligt.