Hur paketerar ni när ni skickar räkor?

Är på gång att sälja lite räkor eftersom jag har lite för många i karet just nu, och eftersom jag inte kan räkna med att alla köpare befinner sig på kort avstånd från min bostad så lär det bli aktuellt att skicka. Undrar därför hur ni andra gör när ni skickar, d.v.s. hur ni paketerar räkorna för att se till så att de kommer fram i bästa möjliga skick?

Hur man skickar kan du läsa om det här: http://www.redbee.se/artiklar/
Men angående om hur man packar så kanske jag borde skriva en steg för steg (med bilder) för att komplettera artikeln.

Tack för länken, var nog för trött för att leta ordentligt igårkväll :oops:

PET-flaska har jag funderat på men var rädd för att räkorna skulle slå hårt mot plasten när paketet far runt under leverensen men det är kanske ingen större fara?

Hej!
Fyll flaskan nästan full, spar ett par “matskedar” med luft så är det ingen större fara. Och lägg exempelvis i lite mossa, eller nån annan spretig växt som Hornsärv och kanske en liten bit sån där vit bomullsliknande filtervadd så är det ingen fara. Har själv precis börjat skicka räkor efter att ha tvekat länge, funkar ju kanon.

Lycka till!

Perfekt, alltid skönt att veta att andra använt metoden förut och vet att den funkar :slight_smile:

Tack till er båda för hjälpen, nu känner jag mig trygg med att sälja även till de som inte bor i närheten av där jag själv bor.

Tänk bara på att om du skickar i flaska så är det viktigt att dom hämtas ut av köparen så snart de anlänt, så de inte blir liggande på posten. :slight_smile:

Ett annat alternativ, som även bevarar syret är Breathing-bags. En speciell plastpåse som andas. De finns att köpa av skaparen av sajten plantswap. Fast då lär du tänka på att packa i kartonger och inte i postens vadderade kuvert.

Ja precis, har beställt av Peter själv (och sålt de nu aktuella räkorna på det forumet också) tidigare så jag vet hur han paketerar men jag jobbar i lite för småskaliga volymer för att en sån omfattande paketering med specialbeställda kartonger och breathing bags ska löna sig. Än så länge :wink:

Kör PET-flaskemetoden till att börja med och ser till så att köparna plockar ut paketet snabbt vilket inte lär bli några problem, man är ju oftast ganska nyfiken på sina nya köp när de levereras själv och plockar ut sakerna så fort man får avin och det gäller nog inte bara mig har jag en känsla av :slight_smile:

Jag lägger mina räkor i breathingbag, lindar in i lite tidningsapper och lägger dem sen i en liten “tetra” typ Festis-storlek om de inte är så många (ca 5 sträkor). Funkar utmärkt.

Jag skickar räkorna i en small 33 cl petflaska i en Medium,grön förfrankerad kuvert.
Jag har skickat uppemot 20-25 st räkor utan problem. Men då lägger jag dem i flaskan precis innan kl 18.00 då posten kommer och tömmer brevlådan. De har alla gånger kommit fram dagen efter och inga doa.
kom ihåg att inte skicka på en fredag och egentligen inte torsdag heller då de riskerar att stanna hos posten över helgen.

Skickade första igår, gjorde precis enligt instruktion, lämnade in på posten 17:35 igår. Fick nyss PM från köparen med bifogad bild på räkorna, liggandes på rygg i flaskan (60 cl, vatten + mossa från akvariet, 80-85% fylld med vatten resten luft). =(((

Edit: Vattenvärdena testades av köparen också och de var bra så jag förstår ännu mindre nu.

Någon med teorier om vad som kan ha gått snett? Sköljde flaskan flera gånger innan jag fyllde på med akvarievatten (värdena nedan) och flaskan innehöll från början Festis apelsin, är det möjgligtvis så att det trots ursköljningarna kan finnas ämnen som ställer till det så att man måste köra med flaskor som bara innehållit vatten från början för att inte riskera något?

ph 7,0-7,2
nitrit 0-0,1
nitrat 0-0,6

jag har en teori… Korken.
Du skjölde flaskan, du gjorde allt enligt reglerna men korken?
Kan det ha suttit kvar ngt där?

Korken sköljdes också :S

Den enda teorin jag själv har är att det någonstans fanns apelsinfestis (typ nån liten grej som torkat in någonstans i flaskan/på korken) som inte försvann trots ursköljning. Samtidigt borde det här problemet i så fall drabba andra sorter av PET-flaskor också, typ flaskor som innehållt olika sorters läsk.

Några andra teorier eller ska man helt enkelt utgå från att det enda som är säkert är att köra med flaskor som bara innehållit vanligt mineralvatten?

Finns ju alltid en risk när man använder så lite vatten för att skicka räkor, när en dör så blir vattnet snabbt dåligt. Det bildas ju ammonium/ammoniak först och det är ju dödligt vid höga doser.

Hur gamla/stora var räkorna du skickade? Man ska helst skicka såna som är mindre än 2 månader gamla. Ca. 1cm stora.

De var av varierande storlek, dock inga fullvuxna utan från strax under 1 cm upp till drygt 2 cm som mest kanske. Så det var kanske så att en av de äldsta i sällskapet inte klarade flytten och att det drabbade alla. Blev bara så frustrerad när jag fick höra att det inte gått bra eftersom jag tyckte att jag följt allt till punkt och pricka men nästa gång det blir ett försök får det väl bli i mindre skala, med bara väldigt små räkor och med en flaska som aldrig innehållt något annat än vatten.

Hur många räkor stoppade du ner i flaskan? Kanske lämnade du lite för mycket luft, om det blir mycket skakningar och luftspalten är för stor mår inte räkorna bra av det.

10 räkor, 85% vatten skulle jag uppskatta det till.

10 räkor, 85% vatten skulle jag uppskatta det till.[/quote]
Ja det låter ju helt ok. Skumt det där. Måste nästan ha varit en som dog och sabbade vattnet då kanske.

10 räkor, 85% vatten skulle jag uppskatta det till.[/quote]
Ja det låter ju helt ok. Skumt det där. Måste nästan ha varit en som dog och sabbade vattnet då kanske.[/quote]

Ja det känns så, jobbigt när det är första gången och man gör allt rätt och ändå misslyckas. Men troligen borde jag väl varit mer selektiv när det gäller storleken på räkorna än vad jag var. Behöver återhämta mig lite efter fiaskot men har lovat, inte minst för min egen skull, att göra ett nytt försök med bara ett fåtal små räkor på egen ekonomisk risk så får vi se hur det går men jag gör ju som alla säger så man tycker ju inte att det kan gå fel igen.

Jag har själv använt mig av 25 cl loka petflaskor, väl ursköljda.
I flaskan har ja tryckt i rätt mycket växter och vatten ca 2cm under toppen.
Och postens förfrankerade kuvert med bubbelplast, dom som kostar 39.90.
Har väl skickat ett 60tal räkor och inga döda.
Frakten gick på under 24 timmar?

Yes.

Känns mer som att det hängt med nån räka som varit liiite för stor och när den trillat av pinnen (eller mossan i detta fall) så har övriga drabbats också som en följd.

Tack för alla svar, hoppas det går bättre nästa gång jag försöker, kan ju inte förlita sig på att hitta köpare runt kvarteret varje gång.