Ska idag efter jobbet köpa hem bottensubstrat till mina nyinköpta kar.
Dock har jag ju ingen aning om hur många kg det behövs :shock:
Ena karet är 54 liter och det andra 130 liter.
Vi kommer att köra på svart grus i båda utblandat med lite rött i det ena och lite blått i det andra.
Båda kommer vi försöka ha relativt mycket växter i (har förstått att då kanske man ska ha lite mer än annars)
Jo min tanke var att jag även ska ha räkor till slut
Hade väl då tänkt antingen Körsbärsräkor eller Rili räkor.
I det stora ska jag ha Guppys, så om det är någon som har någon annan räka att rekommendera att ha ihop med dessa som funkar tar jag tacksamt emot förslag (Gärna någon som förökar sig)
I det mindre ska jag ha en kamphane och hade tänkt mig lite snäckor och räkor som städare, men vet inte vilka räkor som passar bäst att ha med honom
Kommer ialf att ha mossa i båda karen
läs på om färgat grus http://www.shrimpzone.com/?p=414 innan du bestämmer dig för detta, det är ett gissel jag skulle aldrig ha det i mina akvarier.
själv kör jag med julas blästersand eller shrimpzoil om det gäller räkor som vill ha lägre ph
Oj… Kollade lite nu och det kommer nog isåfall bli lite i häftigaste laget om jag ska fylla båda karen med bara sånt xD
Blästersand kanske man får köra på isåfall… Men jag har hört att växterna ibland inte alls gillar det? Eller stämmer inte det?
Blästersand hade inte jag kört på då det kan innehålla skadliga ämnen, men är inte 100% säker.
Jag hade nog gått till den “bästa” butiken i närheten och frågat efter naturligt svart akvariegrus.
Det finns svart akvariegrus som inte är färgad men kommer inte ihåg vad den hette men den är ganska matt till färgen när den är torr.
Lite ledsen i ögat nu
Trodde ju inte att det skulle behöva bli en halv förmögenhet på sand/grus xD
Skulle ju vilja haft så mörk som möjligt, men ja blir ju svårt då jag inte litar på alla butiker då de oftast bara vill sälja och säger precis vad som bara för att sälja
Kanske får köra enkelt kort med tråkig engelsk sjösten eller nåt
Köp mörkt naturgrus, funkar alldeles utmärkt och ser i princip svart ut när det ligger i vattnet. Du bor ju i Sthlm så det finns flera stycken stora akvarieaffärer som säkert har(t.ex. akvarielagret).
Har inte hört någon som haft problem med julas o jag har det till både fiskar och räkor däribland cr s-ss sen finns ju alltid den klassiska kattsanden :mrgreen:
Nja jag vet inte vilka sorters blästersand som funkar och inte funkar men om det står bläster på påsen så är det ett stort NoNo tecken för mig iaf då vissa blästersander innehåller olika mindre trevliga ämnen