. . . innan man kan se om miljöförbättringarna i räkkaret ger resultat?
Mina körsbär slutade yngla av sig, inte en enda räka bar rom. Jag funderade på för högt PH samt skit i kranvattnet, så jag har gjort i ordning ett litet kar med soil, luftpumpsfilter (inkl lite akrivt kol) och lite växter.
De har bott där i några dagar nu, jag är otålig! Hur lång tid tar det för räkorna att bilda rom ifall de trivs i sin miljö??
Hehe, det har aldrig varit min starka sida att vänta…och vänta… och vänta. Nu när jag lagt ner så mycket på det lilla karet vill jag ju se snabba resultat, och helst efter två timmar! :mrgreen:
Någon måste väl ha en liten koll på ungefär hur lång tid det brukar ta.
En dag/vecka/månad/år??
Känns lite tröstlöst att sitta och vänta i en evighet -räkorna hinner ju dö!
Jag vill veta om det fungerar eller ej, eller om jag antingen ska ge upp räkeriet eller fortsätta leta reda på en lösning på vattenproblemet.
det tar nog allt från några veckor till några månader. det är inte säkert att de vill då ens. mina egna är periodare. hehe. i bland k****** de som kaniner och vissa månader händer inget.
troligtvis kloramin …kolla om de på vattenverket tillsatt något nyligen…för att säkra för bakterier elelr liknande…
Annars får du inhandla och koppla in ett kolfilter på vattnet innan du tillsätter det i karet…
Jag gjorde en rolig upptäckt igår när jag storstädade det stora sällskapskaret. För ett år sedan slängde i 5-10 räkor, men eftersom jag inte sett dem så ofta tog jag förgivet att de blivit uppätna. För en-två månader sedan såg jag helt plötsligt en räka, och sen dess har jag sett någon ibland. Har även sett palettcikliden äta två stycken där bara spröten stack ut ur munnen på honom :evil:.
Hur som, jag har en stoooor platt sten på ca 50*25 i karet, när jag lyfte ur den så kom det fram ett gäng räkor! Och flera stycken med rom!
Så nu vet jag att det inte är helt kört med räkor, nu blommade intresset upp igen. Placerade ut dem till två olika kar, ett för bleka räkor och ett för rödare räkor och jag hoppas de inte släpper rommen pga flytten.
Men måste komma underfund med varför räkorna trivdes i det stora karet på 180 liter med räkätande fiskar, där jag varken håller PH´t nere eller fodrar med räkkäk, men inte i de minder karen på 60 (80?) , 30, 25 liter…
Funderar över om man ska ta och prova någon annan räksort i sällskapskaret. Palettcikliderna ska flytta så snart jag vet vart jag ska göra av dem!
Körsbärsräkorna behöver inte lågt Ph, de funkar utmärkt i åtminstonet 7,5, så mät ph i det kar du hade dom i så ser du vilken nivå det ligger på och försök hålla samma i de nya karen dom bor i nu, alltså gör ingenting i dom heller:D!!