Jag försöker luska och ta reda på så mycket som helst om räkor. Lite har jag läst men vill lära mig så mycket det går såklart.
Så därför undrar jag hur alla dessa färger kommit fram. Ni behöver inte gå in på några jättearbeten, utan mer rent generellt. Hur har snow white blivit som den blivit, osv… Kingkong läste jag var av t.ex snowwhite och CB tillexempel…?
Ja, berätta lite ![]()
Färgförändringar som regel är spontana mutationer eller selektiv avel.
Vid spontan mutation så dyker det plötsligt upp en räka med en annan färg efter olikfärgade föräldrar som man sen väljer att avla vidare på för att behålla den “felaktiga” färgen. Eftersom det är en genetisk förändring så ärvs den sen mer eller mindre vidare till avkomman. Hur den ärvs och hur många av avkomman som sen bär på förändringen är lite överkurs^^
Selektiv avel är ju det de flesta sysslar med här skulle jag gissa :). Om man vill ha vitare räckor t ex, så tar man de djuren från den arten man sysslar med som har mest vitt i sig och sätter ihop för avel. Sen fortsätter man på detta vis, fördelaktigt så försöker man hitta vitare djur ur en annan population också som kan paras in. Även om lägre djur ( i detta fall räkor) inte drabbas lika hårt av inavel som högre djur så bör man alltid undvika inavel i den mån det går.
Heh, skulle kunna skriva en halv essä om detta, men kanske är lite mycket ![]()
Hoppas det blev lite klarare! Sen hoppas jag att lite räkexperter här på forumet fyller på med lite mer specifik info om djuren du ville veta om ![]()
// Alex