Jag vet exakt hur de gör, men att bara fästa mossa på en gren tror jag inte riktigt blir sådär. Kan tänka mig att de använder ett nät eller något som de låter mossan växa igenom och sen dra ihop kanterna på nätet så det får en lite “rundad” feeling. Angående botten tror jag de använder ett substrat som bas. I den högra bilden är nog stigen gjord med ljus sand bara. Räkor och äppelsnäckor borde fungera alldeles utmärkt! Det svåra i sånna här akvarier är att få till “gräset” då de växterna oftast behöver mycket ljus, gödning och förmodligen också co2 för att bli riktigt bra.
Notera att allt detta är enbart spekulationer från mig ![]()
Att få till sitt akvarium så där fint kräver mycket jobb kan jag lova! Dessutom tar det sin lilla tid och det är inte alltid man lyckas!
Men denna bildserie kanske kan hjälpa!
’
Hej Blubb!
Tror vi träffade på träffen då du nämnde dessa små aquascapade burkar.
Söka och kolla upp aquascaping och Takashi Amano är väl den mest kända.
Annars finns det massor av trådar på plantswap. Det kan bli hur mycket teknikprylar som helst men det måste man inte.
Mitt bästa tips då du bor i Stockholm är att gå och prata med den trevlige Janne Wester (fina växtkar utan dyr teknik!) Han kan ge dig mycket ideér och inspiration. Gillar att prata och du måste inte ta precis allt han säger som absoluta sanningar men det är lärorikt och kul att prata med honom. Han säljer aldrig en “onödig” pryl till did, vilket är skönt att slippa bli påprackad prylar.
Ligger på krukmakargatan.
http://www.sodermalmsakvarieaffar.se
/Daniel
Själva trädet är ingen större konst att få till, rent tekniskt, kräver en del estetisk känsla men främst underhåll då man måste se till att mossan växer sig så låg som man vill. Trädet är såpass högt upp att den kommer få bra ljus och därmed brukar växa sig tätare. Mossor behöver generellt sett inte Co2 för att växa fint, snarare så att långsam tillväxt gör den tätare och mer attraktiv.
När vi kommer till “gräsmattan” så kommer det svåra, det ser ut som om han använt Utricularia graminifolia som bottentäckare. Det är väl inte direkt att rekommendera att köra den utan Co2 och bra ljus, en bottentäckare som jag dock lyckats rätt fint med utan varken växtnäring, Co2 eller riktigt stark belysning är Glosso (Glossostigma elatinoides). Ger du den någolunda starkt ljus och PMDD brukar den växa trivas skapligt, växer dock inte så fort och tätt som med Co2 men ett bra alternativ till ett budgetkar
Tänk dock på att inte köra Crystal-räkor med PMDD utan håll dig till Neocaridina arterna såsom körsbär, gula, bluepearl osv.
Lycka till
-Jonas
Vilka informativa svar, stort tack!! Alltså inte helt omöjligt, men lite tålamod och efterforskningar. Det där med CO2 har jag inte förstått än, är det något man tillsätter i pulverform?..
Nu blev jag så sugen på att åka till Krukmakargatan, kände inte till den butiken, men just nu är jag frustrerande nog fast hemma med 2 sjuka barn… typiskt… det skulle vara smidigt att gå in någonstans och få rätt grejjer i handen bara, nybörjare som jag är. ![]()
Det där gräset verkar lite svårt…
Broddan, det var precis dom akvarierna jag pratade om.
Å, det är så fint, jag måste försöka iallafall. Jag ska kolla dina länkar om aquascape, tack!
Jag antar att det är helt förbjudet att göra om i befintligt akvarium, jag har ju bara 1, det blir väl nitrittopp eller liknande. Jag har ju inget tålamod heller, kanske om man gör det lite pö om pö, börjar med “trädet” i akvariet och sen efter några veckor byter botten…?
tomba, var hittade du bildserien, har du någon länk, det är ju samma akvarium!
Angående bildserien, först stoppar han roten upp och ner och sen fäster han mossa på den:o:o:o Brukar man inte fästa mossan först innan man stoppar roten på plats:o, men det kanske går så här också. När mossan sedan växt ut så skulle jag tro att han trimmar den med en sax för att få den snygg och hålla den så:D:D!!!
CO2 är kolsyra. samma som du antagligen har i din sodastream. inget pulver så klart:cool:
Nja.
Kolsyra är nåt som bildas i vätska när man tillsätter koldioxid.
Koldioxid = CO2 (Allt snack om klimathotet handlar om denna gas)
En gas som tillsätts till akvarium via antingen trycksatta metalltuber (typ sodastream flaskor eller större gastuber)
eller via att man sätter igång en mäskblandning i plastdunk och leder ner gasen(koldioxid) i karet. Det kommer till massa om hur man bäst löser det i vattnet och reglerar mängden.
I början tycker jag du ska strunta i detta. Det finns ett enkelt alternativ som fungerar helt ok och det är Easy carbo som är en kolnäring och fungerar ungefär som tillsatt koldioxid. Måste dock tillsätta varje dag vilket kan vara besvärligt i längden.
Jaha, sodastream har vi ju, en dos varje dag då?
Guppysarna skulle bli glada, dom gillar att simma i strömmen från pumpen, så lite bubbelbad skulle ju kanske bli ett riktigt lyxspa! ![]()
Jag ska ta reda på det där med easycarbo, det kanske är lättast.
Nu förstår jag varför endel gör ordentliga skisser på sina akvarier innan, det känns som att man måste strukturera upp detta ordentligt.
Men roten till “trädet”, visst är det en sådan mangrove-rot? Eller finns det andra rötter man kan ha i akvarium?
Förresten, en annan dum fråga, men jag är ju faktiskt ny på detta, (fast Co2 borde jag väl ha förstått, pinsamt, och jag ÄR miljömedveten och kör på biogas osv, jag förstod bara inte hur man tillsätter det till ett akvarium, vi använde syretabletter till en kompis akvarium som vi passade i somras och där pumpen alltid stannade, så frågan var i vilken form det skulle tillsättas…) men PMDD vad är det? Är det något i flytande form? Det enda jag använder nu, som jag tillsätter i vattnet, är Nitrivec.
Nu har jag mejlat en bild till Södermalms akvarieaffär och han får gärna pracka på mig allt jag kan behöva!
Lite knepiga öppettider bara när man har småbarn som hämtas på dagis när han öppnar.
Väldigt fina små akvarier…
O Tomba´s bildserie var inte dum…:thumbs:
Tänkte bara kolla vad har du för ljus i det karet du tänkt använda nu?
Ska du använda Co2 så är ljuset precis lika viktigt.
PMDD är en växtnäring som man inte rekommenderar till räkkar då vissa av räkosorterna inte klarar av den.
Ang vilken rot som används kan jag inte svara för just det trädet men du kan använda alla rötter som du hittar i akvarieaffärer tänk bara på att du kommer behöva lägga den i blöt i varmvatten den första tiden då den annars kommer flyta upp till ytan.
Jag har ett liknande projekt på gång fast jag använder inte Co2 då mossa växer bra utan använder inte heller någon växtnäring mer om mitt projekt kan du läsa här: http://www.redbee.se/showthread.php/1982-60L-hexagon
Amda Design, jag kollade din tråd, vad fint!! Så du använde javamossa på rötterna? Är det bättre än christmas-mossa eller är det ungefär lika?
Jag har ett stort lysrör i locket på akvariet, det finns säkert någon bättre beskrivning på det som jag inte känner till
Men det är ganska starkt ljus om jag jämför med några bekanta som har ett akvarium. Det där PMDD ska jag nog undvika då, jag vill gärna ha räkor i akvariet.
Anledningen att jag har java är då det var det jag hade hemma
Christmas eller taiwan borde funka precis lika bra ![]()
Sjärlva storleken på röret har inte så stor betydelse utan det är hur många K du har i det. Allt detta om hur Co2 funkar kan man läsa mer om inne på www.plantswap.se det är inte bara att köra igång med hur som helst nämligen för då kommer du få en härlig alg soppa i hela karet:| När man kör med Co2 så brukar man behöva använda PMDD eller annan växtnäring för annars brukar växterna få näringsbrist vilket slutar med att du har ett brunt träd och det är ju inte lika snyggt:| men de som sitter inne på plantswap är riktigt duktiga på hur det funkar ![]()
Men om du ska bara ha mossa och inte någon krävande botten täckare så kommer du inte behöva Co2 finns ju faktiskt en hel del botten täckare som inte kräver lika mycket.
Som jag förstått så är det bara nitrat (och koppar) som räkorna är känsliga mot. PMDD innehåller inte något koppar, men nitrat däremot. PMDD kommer i fyra delar som man blandar i olika flaskor, detta gör ju att du kan hoppa över flaskan med nitrat. Nitrat är ju annars något som bildas naturligt i akvariet, och det kan mycket väl vara så att den nitraten räcker för växterna.
Jag har använt mig utav Easy Carbo ett tag nu, och växterna, det gör de. Men trådalgerna med… Jag har kommit fram till att det är oerhört svårt att dosera exakt varje gång, och detta tillsammans med att jag ibland glömmer bort att dosera gör att co2 halterna svänger. Av den anledningen skulle det nog vara bättre med mäsk, då det verkar vara lättare att få ett jämnt flöde med det. Sen finns det ju nackdelar med mäsk med…
Ingen ljusexpert, men inte bara K som spelar roll. Växtexperterna verkar kolla på flera parametrar, bland annat ljusets våglängd, PAR och lumens. Men jag ser ingen anledning att grotta ner sig i detta om man inte vill bli riktigt avancerad. Det du kan göra är att kolla på ditt lysrör hur många W det ger ifrån sig samt om det är T8 eller T5. Lysrör som är rekommenderas är Philips Aquarelle eller kanske Silvania Aquastar.
Angående Nitrivec så lär det inte behövas om du haft igång karet i några månader
Precis som AMDA säger kan du hoppa de svåra bottentäckarna. Det finns ju mossor som blir riktigt fina som bottentäckare som du också kan använda.
När det gäller lysrör är det inte bara antal Kelvin (hur starkt ljuset är) man tittar på.
Det finns lysrör som heter “full spectrum” och dessa är att föredra när man vill att växter skall få så mycket näring från ljuset som möjligt.
De skall tydligen ha alla färger från violett till rött… UV och IR… osv…
Och tydligen ser växterna vackrare ut i akvariet också…![]()
Vad jag har hört så är räkor känsliga för järn… vilket oftast finns i växtgödning…![]()
Hmm, du är den andra som säger det… Järn finns ju i PMDD med och oftast i många andra växtgödningar. Läste i någon tråd i plantswap om en kille som körde med PMDD förutom KNO3 (där nitraten är) som tyckte det fungerade bra med på det viset.
Jag ska själv köra igång med co2 och PMDD (skippar KNO3) snart med micro+ Fe som innehåller extra järn. Jag kan ju rapportera hur det går.
tycker det låter konstigt. jag har pmdd i alla mina kar… med microplus. Och det har jag i vid varje vattenbyte… Den enda räksorten jag kan säga så på rak arm som inte klarar det är cristals…
Mina tigrar klarar det utan problem