Måste bara kolla med er som kan. Jag kollade vattnet i mitt räkkar som nu varit igång i 1 vecka (med räkor i alltså), och såg att ph-värdet sjunkit från 6,5 till 6. Eeehh… Förstår inte varför.
Nu undrar jag hur jag ska göra för att höja värdet en smula? Någonstans i bakhuvudet klingar det att jag någon gång läst att man kan stoppa ner torkade äggskal i akvariet, stämmer det? Eller ska jag göra något annat för att få till det med värdet? Ska kanske tilläggas att det är Riliräkor som sprattlar runt, och de ser inte ut att må dåligt av vattnet. Inte än iaf.
Vad har du för bottenmaterial och inredning? Jag har mest praktiskt kunnande angående hålla balans i kar. Men om du har ett lågt KH värde lägre än 2-3 så är vattnet väldigt svagt buffrat vilket betyder att pH värdet lätt kan svänga. pH värdet sjunker ofta i ett kar under tid pga kemiska processer ( har för mig att karbonaterna förbrukas på nåt vis-KH alltså) Lösning kan vara nåt kalhaltigt, bikarbonat samt viktigt med regelbundna vattenbyten.
Har man riktig otur kan pH tvärdyka - krascha. Inte bra för det levande i burken.
Kanske kan lägga i nån kalkhaltig sten i akvariet samt sköta delvattenbytena.
Hur gör du vattenbytena ?
Vattnet i Sthlm är syrebemängt och om du tar vatten direkt från kranen kan det uppstå problem, lösningen på detta är att fylla upp en stor hink eller dylikt och låta det stå ett dygn innan du skiftar i akvariet.
Jag kan tänka mig att det är bra att stoppa ned bitar av sepiaskal (bläckfiskskelett/ben) för att höja pH:t, men är ej säker. Det är ett kalktillskott man brukar ge till fåglar och reptiler. Antalet och storleken på bitarna får man väl pröva sig fram till för att se vad som är lämpligt. Har ej testat detta själv, men har en liten bit sepiaskal som kalktillskott till mina posthorn.
Jag ska byta vatten idag, så får jag se om värdet blir annorlunda efter det. Jag brukar låta vattnet stå i 1 dygn innan jag tillsätter det i akvariet, och då har jag även haft i… hmm… det där blåa medlet… AquaSafe?.
I akvariet har jag vanligt akvariegrus, lite växter, en mangroverot med javamossa och sötvattenstång.
Vad gäller ph-värdet så tänker jag ju även lite på postisarna som glider runt däri. Jag tror jag måste tillsätta lite kalk, om inte annat så för deras skull.
Stoppa inte ner sepiaskal i karet, de löser upp sej när den blivit blöt, bättre är att tillsätta krossade rena snäckskal, du kan lägga dem där de inte syns om du tycker eller lägga dem lite ner under sanden, skulle tro att du har en kalkfri sand i karet och då händer detta att Ph dyker, eller så köper du en kalksten i zooaffären och stoppar ner och testar med det.
Körsbärsräkor ja Rilis är ju det egentligen, vill helst ha ett Ph på över 7- för att må bra så i längden är det inget vidare att låta dem gå i lågt Ph:)
Varför jag säjer nej till sepiaskal är för att jag vet att de blir väldigt porösa och faller sönder av fukt, detta har jag sett hos mina jättelandsnäckor, kalksköldpaddor är inte heller något att ha i ett kar då även de vittrar ner väldigt fort i vattnet och kan förstöra hela balansen.
det finns även ph + och ph - medel i zoo butiker om man vill vara nogran , finns även en produkt som kan hålla ph altid vid 7,3 , kan inte komma på namnet nu men googla om ph produkter hittar ni säkert de.:hehe: