Hur ska man göra för att få högre gradering på räklingarna? vilken mat? vitaminer? selektiv avel?
mvh clas
Hej
Först kan man inget bättre få om man inte har bäst ifrån början.
Det gäller all avel.
Sedan får det bli selektiv avel.
Plocka alltid ut de bästa om man vill fortsätta med bättre gradering.
Bra mat skall man alltid ge alla oavsett djur :lol:
Bra förhållanden i ett kar kräver alltid för att föröka sig
på bästa sätt.
Men som sagt du kan inte få bra gradering om du inte har detta sedan innan.
Mvh Wilda
så om man inte har bra gradering från början så kan man inte få bättre?! det tror jag inte på eftersom tex snowwhite inte existerar i naturen!!! sedan fårstår jag ju att man inte får snowwhite av gradering C direkt!
ni som har lyckats är det bara selektiv avel eller kör ni med soil vitaminer specialfoder?
mvh Clas
Tålamod skall man ha om man planerar att selektiv odla bra räkor.
De flesta snygga som finns i Sverige kommer ursprungligen från Japan eller Taiwan.
Så enklast är egentligen att blanda in snygga från en bra stamm.
Japanerna har ju selektiv odlat CR i flera år så visst går det att få snygga räkor av fula med.
Men inte genom foder eller vitamintillskott.
så det är lika bra att slänga bort sina ruttna och köpa nya bättre?
Koimat
Nja har precis gjort mig av med dom sista då det drog ut på tiden att köpa nytt hus! Tänkte mer slänga dom på en lokal zoobutik!
mvh Clas
Hihihi
Det exiterar inga röd/vita i naturen heller :lol:
Skulle det finnas fina färger så blir dem uppätna, då de syns tydligt.
Det finns tyvärr inga genvägar till ngt snyggt.
Det är lättare att köpa snygga med en ggn och gå därifrån,
än att bara köra på selektiv som tar lång tid för den otålige
Klart att man har börjat någonstans. I bland kommer det ngt snyggt
men det tar tid, då man hela tiden måste spara den " snygge "
alltså fina graderingar eller dem med mest vitt.
Sedan måste man förvalta det snygga med bra mat och skötsel.
Mvh Wilda
Det där vet jag inte om jag håller med om. Köp bara de högst graderade och låt dem para sig med varandra, det är ju knappast avel. Det kan ju vilken idiot som helst klara av med baskunskaper i djurvård.
Avel är att ta vara på de bra egenskaperna (hög vithetsgrad i detta fall) och välja bort de dåliga egenskaperna. Dvs avla på de med mer vithet och plocka bort de med mindre vithet. De “dåliga” får man sälja, ha i ett annat akvarium, använda som fiskmat eller nåt. Då och då köpa in nytt avelsmaterial för att undvika inavel. Ju högre vithetsgrad man köper in, desto snabbare får ens egna avkommor det med. Det kan bli dyrt i längden iofs… :lol:
All avel tar tid, det är inget man gör på en kvart.
DET tycker jag kännetecknar all AVEL, det andra är mest produktion i mina ögon.
Det där vet jag inte om jag håller med om. Köp bara de högst graderade och låt dem para sig med varandra, det är ju knappast avel. Det kan ju vilken idiot som helst klara av med baskunskaper i djurvård.
Avel är att ta vara på de bra egenskaperna (hög vithetsgrad i detta fall) och välja bort de dåliga egenskaperna. Dvs avla på de med mer vithet och plocka bort de med mindre vithet. De “dåliga” får man sälja, ha i ett annat akvarium, använda som fiskmat eller nåt. Då och då köpa in nytt avelsmaterial för att undvika inavel. Ju högre vithetsgrad man köper in, desto snabbare får ens egna avkommor det med. Det kan bli dyrt i längden iofs… :lol:
All avel tar tid, det är inget man gör på en kvart.
DET tycker jag kännetecknar all AVEL, det andra är mest produktion i mina ögon.[/quote]
All avel skall vara på de bästa individerna således även på räkor
om man vill få fram fina graderingar.
Ja annars blir det som du skriver…produktion
Mvh Wilda
Man behöver ett bra gäng med burkar om man ska avla bra. Har aldrig riktigt testat sådan avel själv, jag har mer “produktion”. Jag råkade ju faktiskt vara med innan ens CR kom, hade både bee och tiger i slutet av 90-talet. Där någonstans kom de första ryktena om RÖDA bees. Var tydligen väldans ovanligt då, någon räka på miljonen blev röd. Efter det verkar aveln ha gått snabbt.
Nu när det finns bra grades är den enklaste vägen att få fram bra räkor att köpa bra grades från början. Visst, de kostar en slant men man behöver betydligt mindre tålamod.
Hilsen,
/P