Hur funkar det??

Är det någon som kan förklara hur dessa luftdrivna filter fungerar rent praktiskt?
Och hur effektiva är de?

Ska ge mig på att bygga ett antal av VP rör…
VP-rör, filtermatta, borr och lite silikon borde göra susen… :smiley:

/N

Här har du en utförlig beskrivning på hur det funkar:
http://www.janrigter.nl/mattenfilter

Jag kör själv med såna i 3 akvarier.

Jag kör med sådana i mina 12 kar och jag är supernöjd. Den lilla smuts som blir på bottnen suger jag försiktigt upp när jag gör vattenbyten. Filtret fungerar också som skafferi för räkorna, där finns alltid mat för dom att hitta. 1-2 gånger i veckan brukar jag krama lite snabbt runt filtret när det sitter på plats i karet. Då sprids ett moln av godsaker ut i karet och räkorna får en extra “vitaminkick” :slight_smile:

Har ni Billifilter original eller gjort själva?

Har ni erfarenheter av hur mycket filtermassa man behöver…

Och om det funkar med olika starka luftfilter?

Är det ju mer massa desto mindre underhåll…?

Tex ena väggen med filter med ett utblås?

Tack Johnny…det var precis vad jag menade.

Jag har byggt mina själv. Runt 10x30 stor filtermatta använder jag för ett 45liter akvarium. 5cm tjocka.

Sedan har jag en luftpump som ger 320L/timme till två av såna filter.

Okej…precis vad jag ville veta…

Hur ofta har du underhåll på ett sånt filter?

Hmm… Billifilter är för mig en skumgummipatron medans den blå filtermattan på en kortsida kallas för Hamburger matt(en)filter. Underhåll på vilket filter som helst är “efter behov” - dvs beror på belastning i karet, matning, vattenbyten, känslighet på djuren i karet, växter åssevidare.

I mina kar kör jag en hel del Billifilter (dvs skumgummipatron). Det är köpta filter av märket Hue Hung. Suveräna till räkor. Filtermatta över en hel kortsida på karet har jag nästan slutat med för att det är meckigt att göra rent dem. Jag vet flera som påstår att man aldrig behöver göra något med dem, men det stämmer inte enligt min syn på saken. När man väl ska rengöra dem är det ofta ett slabbigt jobb, och de är svåra att få rena. Billifiltren är däremot busenkla, de håller också kvar skiten i filtret när man lyfter dem ur karet.

Till just räkor är kanske filtermattevarianten bra, har inte testat det. Räkor kör man ju oftast i rätt små akvarier, så filterskötseln blir därmed enklare. Som skrivs ovan blir det också en massa godis till räkorna i filtren.

Hilsen,

/P

Jag har läst igenom det mesta av materialet som Johnny skickade och där står det oxå om att man inte behöver göra underhåll på flera år om man har rätt balans i akvariet.

Där stod de oxå om det du skriver Patrik, Billifilter och Hamburger.

Står även om Billifilter med dubbla patroner så att man vid städning alltid har en som är kvar med bakterie kultur…Provat Någon??

Fanns en massa uträkningar oxå med filtermassa vs pumpkapacitet osv.
Men frågan jag har är att det måste vara strömmen av bubblor i röret som gör att det bildas en turbulens genom materialet?? Eller?
Och om jag fattat det rätt är det där problemet sitter med filter som inte funkar…

För lite turbulens ger ett igensatt filter utan möjlighet för bakterierna att gör om nitrit till nitrat.
Och för mycket gör att vattnet inte stannar tilräckligt länge för samma procedur…

Funderingar nån??

Med rätt balans i akvariet kan man köra utan filter, enbart med vattencirkulation… :wink: Det finns ett fåtal filtervarianter som jag betraktar som näst intill underhållsfria. Skumgummipatroner och filtermattor hör inte till dem. De filtervarianter som knappast behöver arbetas med är inte särskilt räksäkra tyvärr, möjligen med undantaget roterande filter. Borde funka bra till räkor, men ett problem med dem är att de tar för stor plats i de kar där de flesta har sina räkor (alltså små akvarier).

Har inga Billifilter med dubbla patroner själv, men vet flera polare som har. Gör ingen större skillnad enligt mig, men har man verkligt känsliga djur i karen är det kanske värt ett försök. Sulawesi ska ju vara känsliga, och mina kör jag utan filter i karen - men jag har å andra sidan konstant rinnande vatten genom akvarierna de går i och ett externt filter kopplat till det. Vill du vara verkligt försiktig med bakteriekulturerna så rengör du inte filtren i samband med vattenbyten.

Strömmen av bubblor i röret flyttar vatten från ena sidan filtermattan till den andra. Principen är den om kommunicerande kärl, dvs om du har två kärl som är ihopkopplade och ändrar vattenmängden i det ena kärlet, så jämnas vattennivån ut. På den sidan där luften blåses ut pumpas alltså vatten över till andra sidan filtermattan, och vattnet strävar efter samma nivå på båda sidor filtermattan - därmed bildas ett sug genom filtermattan. Hoppas det blev begripligt.

Det finns ett helt gäng orsaker till att filter inte funkar eller funkar dåligt. Generellt gäller att ett litet filter med kraftig genomströmning funkar bättre än ett stort filter med svag genomströmning. För mycket flöde genom ett filter går knappast att få. Till största delen handlar det om bakteriernas syrebehov, men det finns även andra parametrar. Är du intresserad av detta så hade jag en lång artikel i Ciklidbladet (nr 2/2009) om “Filtreringens ABC” för ett tag sedan. Där finns kanske en del nyttigheter att klura på.

Hilsen,

/Patrik

Fy f…n vad vass du är…Vilken kunskap…!!! Jag är ruggigt impad…

Jag tycker du borde få en tag med “proffessor” i din profil…

Jag skall göra vad jag kan…ger dig karma…

Och återkommer när jag läst din artikel…

/N

Ja Patrik ska få en egen hederstitel. “Uppfinnarjocke” läste jag till mig nånstans.
Vad vill du ha som titel? :slight_smile: Allvetare? Zoo Guru :smiley:

Patrik sa
“Är du intresserad av detta så hade jag en lång artikel i Ciklidbladet (nr 2/2009) om “Filtreringens ABC” för ett tag sedan. Där finns kanske en del nyttigheter att klura på.”

Den var inte lätt att hitta…finns inte i arkivet…

Jag är inte intresserad att bli medlem för en artikel…

Kan du skicka den på mejl eller snigelpost??

/N

Bara att hålla med, Patriks kunskaper är på Nobelprisnivå.
Han ska helt klart ha en bra hederstitel!

Man tackar storligen, men jag känner flera som är betydligt vassare än jag i mångt och mycket. Professor och Nobelprisnivå är verkligt overkill - men återigen tack!! Jag snokade dock efter någon inställning som räkodlare, men uppfinnarjocke vore najs!! s

Artikeln om filtrering kommer inte att finnas i arkivet på lång tid, det är bara gamla blad som finns där. Jag ska undersöka möjligheten att lägga ut artikeln i sin helhet här. Antar att det går bra, om jag får ok från CB? Får återkomma i frågan, men jag tror att jag fortfarande sitter på rättigheterna till den.

Hilsen,

/P

en undran som kanske är OT men tex bluewave filter har ju inte så högt flöde igenom filtren och vattnet blir grymt bra. det stämmer ju inte med vad du sa (patrikmalmö) om flöde!
endast en ödmjuk fråga då jag själv vill ha extremt flöde genom mina filter
mvh clas (håller på och läser walstadbibeln)

Jag har även sett akvarier med ett hamburgerfilter där de har planterat javaormbunke, mossa och vissa anubis…

Funkar detta eller hämmar det bara??

Kan ju vara ett alernativ att dölja på tänker jag…:slight_smile:

/N

Blue wave-filter känner jag inte till, men en motfråga blir då vad som menas med “vattnet blir grymt bra”. Handlar det om klarhet, ammonium/nitritvärden eller vad? Och vad är flödet genom filtret? Det finns mängder med parametrar som spelar in i om ett filter fungerar bra eller dåligt. Jag rackar definitivt inte ned på filtret ifråga, men man kan undersöka en hel del kring det. Jag värjer mig dock en hel del emot många “nya” lösningar i fin förpackning, som sägs göra ditten eller datten. Grundprinciperna för filtrering är om filtret kan hantera kväve i olika former. Dessa grunder är rätt givna.

Växter på filtermattan torde förbättra vattenkvaliteten avsevärt, även om flödet minskar. Växter är enligt mig det ultimata filtret eftersom de slår mot betydligt mer än kvävet. Ett normalt filter kallas för inkört när det kan hantera kväve. Växter slår även mot fosfor och tungmetaller. I verkliga växtakvarier tillsätts ämnen som många “normala” akvarister byter vatten för att få bort.

Walstad förlitar sig näst intill enbart på växter för att hantera kvävet, filter spelar mycket liten roll i sådana kar. Det pumpar tillför i sådana kar är vattencirkulation. I akvarier med mycket växter kan man oftast ta bort filtermassan och få positiv effekt på växtligheten.

Hilsen,

/P

Brukar du räkna med ett visst flöde eller? Använder du bara str på kar ggr2 som utgångs grund. (100 liters kar=pump för 200)

Jag har läst en del nu och det verkar vara en bra grundprincip…

Ska ta och prova det där med att sätta mossa och java i mitt Hamburger när jag väl byggt det… :slight_smile:

Undrar varför folk då håller på med att bygga mossväggar…

de kunde ju bara fylla sin filtermatta med mossa så slår man två flugor i en smäll…
Bra filter,snygg vägg och vad jag kan förstå så gör ju växterna ALLTID bättre för vattnet än vad något filter kan… :?
Är det bättre att vänta med växter tills filtret är inkört eller kan man plantera från början?

Räknar aldrig på flöde när det gäller luft. Jag kör luft via en sidokanalsfläkt, och brukar helt enkelt dra på näst intill max (kör jag fullt ös rinner det ut vatten på golvet…). Luftpumpar har i princip alltid angivet hur många liter/tidsenhet de pumpar, men att räkna på hur mycket vatten luften flyttar har jag aldrig gjort. Med innerfilter är det lite enklare, men ofta får man ta den angivna filterkapaciteten med en nypa salt.

Enklare att bygga mossvägg med nät än med filtermatta, och det är ju inte alla som vill köra ett Hamburger-filter. De går att dölja med en del jobb, men snygga är de knappast… ;). Jag hade inte fyllt hela mattan med växter, lämna utrymme för vattenflödet. Ett krux med växter i mattan är också om du någon gång vill rengöra den. Kanske ett nät med mossa framför filtret är bättre.

Jag ser det inte riktigt som antingen/eller med filter och växter, men växter gör helt enkelt mycket för balansen i akvariet. Så fort du stoppar ner några djur i karet kan du även sätta i växterna. Växter suger näring direkt, behöver ingen inkörsperiod.

Hilsen,

/P