Jag kom att tänka på detta nyligen… Med tanke att det finns andra sidor som också har webbsidor om räkor m.m.
Kunde inte tro att det var så populärt och jag hade inte så höga tankor om det då tyvärr men genom min pojkvän så fick jag upp intresset men så börja jag tänka på er andra som håller till i denna sida. Hur blev ni intresserad? När la ni märke till räkor och så?
Jag är bara allmänt nyfiken som sagt, så jag tänkte att jag kan lika gärna posta upp det. Har inte precis höga förväntningar att jag ska få svar men jag har allafall postat upp det ^^
Jag gled in på det när min sambo såg akvarielagrets räkkar på disken. Tänkte inte så mkt på dem just då, men började läsa om dem och på den vägen är det. Ångrar mig inte en sekund. Det är i särklass det akvariet som jag sitter vid mest hemma.
Jo, jag har sett akvarielagrets lilla räkkar och det är en massa redbee i den. Om man utforskar de andra akvarien med fiskar ser man bl a hummelräkor, körsbärsräkor m fl… Vilket inte var lätt -_-u
För min del var det lite en slump. Jag hade sett amanoräkor hos en kompis som hade ett rätt stort gäng i ett stork kar blandat med större regnbågsfiskar mm. Jag tyckte dom var tråkiga.
Sen frågade Mamma Mia (Zoopet) om jag inte ville dela en sändning körsbärsräkor från en kille som odlade längre ner i landet. Det skulle bli billigare att beställa fler tillsammans. Jag var inte speciellt intresserad egentligen men hade ett litet kar igång med bara en massa växter och lite ancistrusyngel. Jag tog 10 st körsbärsräkor och när jag koppat in dom och började studera dom, och fota dom, då var jag fast. Vilka enormt spännande och charmiga små krabater. Att dom håller karen algfria och kan gå i små kar och trivs bäst i stora grupper är ju bara fördelar.
Sen fick jag byta till mig sex små CR som jag satte själva i ett annat litet kar och på den vägen är det… fler och fler kar, fler och fler varianter
När jag såg redbee räkorna första gången så var jag inte värst intresserad heller men tycker ändå om att kolla på dem. Vet inte varför men jag gav dem ett par blickar då och då. Har ju aldrig sett räkor som husdjur och jag var hemma hos en bekant (johnny) då med andra kompisar och hängde. Och sen när vi blev vi ihop så var jag hos honom oftare… fast det stämmer inte heller, det var inte förens efter han satte upp denna hemsida som jag tyckte räkor var intressanta.
Jag hade haft Amanoräkor förutom, som jag gillade jättemycket. Sen läste jag räk-tråden på Zoopet (tog lååååång tid ) och fick verkligen upp intresset i den
Oftast räcker det med ett par bilder så är man fast
Kommer själv inte ihåg exakt vart, men såg iaf några bilder först på ett forum.
Lite smått besviken så köpte jag några dåligt färgade räkor från Alagret efter alla snygga bilder man sett på Crystal reds.
Jag tittade in på zoopet när jag och min man köpte akvarium för snart 2 år sen för att lära mig mer om vattenvärden och annat nyttigt. Jag såg då att det fanns en kategori som hette “skaldjur” och undrade vad i hela världen man kunde ha för skaldjur i akvarium. Jag tyckte att det var supertrist…
Men så såg jag en rolig räka i en zooaffär, en afrikansk filterräka, så jag åkte hem och läste på om dom. Och då var jag fast och stack och köpte räkan jag hade sett…
Sen har jag hängt i Räkig fakta tråden på zoopet och läst om fler och fler arter och jag såg a-lagrets kar och var fast för dom, också…