Som Rubriken lyder har fått massa små oönskade snäckor med växterna och liknande och vill få bort dessa i mitt räk kar.
Fast grejen är den att jag har Ampularia och några pasthorns snäckor? ( Vet ej om det är det) Men ser så ut.
Anti snigel medel lär ju ge sig på alla snäckor.
Någon som har nått tips??
Orkar inte klämma och klämma och sen lär man aldrig få bort alla genom att klämma sönder dom.
Helenorna tar både Posthorn och Äppelsnäckor, så vill man ha dom kvar så funkar inte Helenorna tyvärr, bästa sättet är att plocka eller klämma dem och det sistnämnda ger ju ett bra käk till räkorna:D
Japp och sen går ju alla som kan komma in in i fällorna, så även postisarna, men vill man inga snäckor alls ha så funkar det ju, men som sagt det blir alltid någon snäcka kvar. Här finns inga oönskade snäckor för alla “skräpsnäckor” jag hittar blir mat till mina räkoroch det är ett mycket uppskattat kosttillskott vill jag lova:D!! Har du sandsnäckor så är de bra att ha faktiskt då de vänder sanden och mycket gott kommer upp till räkorna att mummsa på, pluss att de ser till att det blir en bra cirkulation i bottensubstratet:D!!
Nja det är dom där gamla kanelbullarna som spökar här
Funderar på att flytta över dom jag vill spara till mitt guppy/platy kar så länge medans jag behandlar med snäck medel i räk karet och låda dom försvinna.
Räkorna tar väl inte skada av det?
Finns det snäckedel att köpa i handeln nu för tiden?, jag har för mej dom är förbjudna:o! Tror inte det finns en enda zoobutik som säljer det, för skulle det uppmärksammas så ligger de risigt till och får böta en si så där 10.000kr:)!!
Stoppar du ner några Helenor så blir du av med de snäckor du inte vill ha, men Helenorna förökar sej, så även om du tar bort dem sen så kan det mycket väl finnas små Helenor i sanden!
Jodå de finns fullt av snäckmedel ute i affärerna, stora skyltar som lyder "har du problem/vill du bli av me snäckor"o dem verkar sälja bra, har sett dem här i krokarna ett bra tag nu så de kanske inte e förbjudet längre:confused:
Precis som hogge70 säger så skulle jag göra på exakt samma sätt. Flytta äpplena och posthornen och sen slänga ner ett gäng helenor! Helenorna utrotar populationen av ohyressnäckor totalt och är enligt mig det bästa sättet att bli av med ohyressnäckor helt!
Enligt min erfarenhet så är Helnorna dåliga snäckjägare och man får istället sedan problem med massförökning av två snäcksorter. Botior eller kulfisk är bättre på att rensa ut snäckor, men lär ta en del räkor också.