Hur blanda?

Jag har alla ingredienser till hette det PDM gödning till växterna, men hur blandar jag dessa ingredienser, finns det något recept?
Jag fick det när jag köpte detta på Tradera men har tappat bort det.

Saxat ifrån PMDD.se
"
Receptet
7 teskedar (35 ml) KNO3 blandas i en halvlitersflaska med vatten
3 kryddmått (3 ml) KH2PO4 blandas i en halvlitersflaska med vatten
2 teskedar (10 ml) NutriSI blandas i en halvlitersflaska med vatten
"
För standarddosering 10ml/100l

PMDD. Byt NutriSi mot Micro+ alt. Tropicas Plantnutrition (tidigare Mastergrow, TMG). NutriSi verkar det vara en del problem med beroende på vattenvärdena, men Micro+ och TMG funkar klockers överallt.

Hilsen,

/P

Oj, förlåt, var trött när jag skrev förra inlägget, generellt sett brukar det bli bäxt om man använder Micro+, nu vet jag inte vilken gödning du köpt men kör på Micro+ så slipper du problem som Patrik nämner.

Saxat ifrån http://www.haack.se/pmdd/index.php?opti … &Itemid=84 istället: :slight_smile:
"
PMDD med Micro+, blandas på följande sätt:
Flaska 1 (500ml). 8 tsk ca 50 g (40 ml) KN03. fyll upp med vatten tillsätt KNO3, skakas.
Flaska 2 (500ml). 8 krm ca 8 g (8 ml) KH2PO4. fyll upp med vatten tillsätt KH2PO4, skakas.
Flaska 3 (500ml). 25ml Micro+, 5 krm K2S04, fyll upp med kranvatten/destilleratvatten eller vatten som kokats i minst 20min tillsätt Micro+ och K2SO4, skakas.

"

tänk på att om du ska använda det ihop med cr så kan det hända att de trillar av pinn…jag har använt pmdd till mitt ena kar där jag har några cr men då kör jag bara med en halvdos 1gång/vecka för att vara på den säkra sidan.

Ok. Nu har jag tittat på mina påsar och dessa har jag.

KNO3
K2SO4
KH2PO4
C6H8O7= sitronsyra
NutriSi
Vad är citronsyran till, den ska blands med NutriSi men vad händer då och varför?
Det står farligt att förtära på alla påsarna, hmmmmmmm :roll: ?
Bör man använda skyddshanskar när man hanterar detta?

Om jag ska byta NutriSi mot Mikro+ var köper jag det :? ???
Är det någon som har här till salu månde?

http://www.haack.se/pmdd Där köper du det :slight_smile:
www.pmdd.se funkar också fint

Skall du använda det till CR?

Du behöver inte skyddshandskar, tvätta händerna när du är klar den.

Ja, har ju växter också i karet och mikro+ var tydligen bättre ommman har CR i karet.
Ska kolla länkarna, tack ska dun ha!

Skulle vilja påstå att det inte är värt att riskera att köra PMDD med CR, om du tycker om dem så låt dem gå i ett kar som inte göds med PMDD, däremot bör du köra PMDD om du vill ha växtkar men dessa två känns dumma att försöka kombinera. Även om räkorna överlever riskerar du att inte få några räklingar och då dör räkorna ut inom ett år ändå =/

Ok, då hoppar jag över det för jag vill inte riskera mina räkor, dom är mina favoriter här :smiley: !
Hur fungerar Seras växtnäring och CR tillsammans?

Mig veterligen finns ingen helt säker växtnäring till CR, skall dock börja leta lite smått efter någon form av gödning som skulle kunna vara säker. Men på rak arm skall jag inte säga någon för mig veterligen finns det ingen.

När man söker finns det mängder att läsa, här är något:
http://www.planetinverts.com/Dosing%20F … hrimp.html

Den var intressant, ska läsa den ingående i morgon :smiley: !

Vad man än väljer för gödning till växterna så är innehållet likartat, sett till de ämnen gödningen innehåller. Proportionerna mellan ämnena kan däremot variera lite, likaså chelator. Vilket märke man väljer ser jag därmed som hugget som stucket ur räkornas synvinkel - gödning innehåller helt enkelt tungmetaller, och ryggradslösa djur är känsligare för det än fisk.

Har inte experimenterat särdeles med räkor och gödning, så jag ska inte sticka ut hakan för mycket - men jag tycker rådet från Sultanens länk är bra: i ett kar med enbart räkor, välj växter som inte kräver särdeles mycket (mossor och ormbunkar). I ett sådant kar kan jag tänka mig att en gnutta (starkt underdoserat) mikronäring funkar bra. Skippa däremot kaliumnitrat (KNO3) och kaliumdivätefosfat (KH2PO4), det lilla växterna behöver av de ämnena kommer de att få från matningen.

Ett råd jag däremot inte tycker är bra från länken är att skippa KNO3 men fortsätta använda KH2PO4. Kan i det långa loppet leda till en obalans mellan kväve och fosfor, och det brukar ge cyano/blågrönalger.

Till känsligare räkor hade jag aldrig använt gödning. I växtkar där gödning krävs hade jag valt tåligare räkor, om jag ens hade kört ned sådana (Amanos, White Pearl, Red Cherry). Just Amanos har ju varit med i växtsvängen i bra många år och de verkar klara gödningen bra. Kanske handlar om att de är tåligare mot salthalt än många andra räkor. Red Cherry kör killen ovan med, och det verkade inte vara helt lyckat i en äkta växtburk. Samtidigt vet jag att folk på Plantswap kör dem i äkta växtburkar, så det kan månne kopplas till gödningsregim.

Hilsen,

/P