Humleräka med rom och posthornssnäcka.
Hur gammal är den räkan? Mina räkhonor brukar aldrig vara så “mulliga”.
Det stämmer, hon är inte så ung. Kanske… 1,5 år eller något liknande… mer än ett år är det i alla fall.
wow vilka härliga färger, ser ju ut som dom är smida i brons eller nåt
Jag håller med “petter hjalmarsson”, den är jättefin. Synd att du inte kunde lägga till den också i fototävlingen. Men som sagt en fin gravid räka
Måste bara säga att denna bilden är otroligt snygg !
Grymt snygg bild!!
Tack ska ni ha, vad kul att det grävs fram lite äldre bilder
Hej,
Det var en väldigt fin bild.
Hur gjorde du för att få skärpan i hela bilden?
Jag köpte en Sigma 150mm till min D40, efter tips av Johnny. (som sa att du hade en :))
Men de bilder jag tagit har bara skärpan i ett litet området.
Se bild på SS-räkan.
http://www.redbee.se/forum/viewtopic.php?t=468
Mvh
Raeker
Fotoamatör som kör med auto
Man brukar blända ner när vill ha mer skärpa. Du höjer alltså F-stop(bländartal).
Om man kollar på exif informationen på bilden ovan så ligger den på F10.
Får läsa kamerans instruktionsbok
Jag kikade lite på exif för din bild och ser att du fotat med ISO 1000 fast du fotar med blixt. Varför gör du det? Högt ISO gör att bilden blir kornigare och tappar lite detaljer. Sen är det precis som Johnny skriver. Ju mindre bländare (högre siffra) man väljer ju större blir skärpedjupet. Du har fotat med f8 och jag med f10. Sen är min räka mer i rät vinkel mot glaset, då ryms den bättre inom skärpedjupet. Du har fotat din räka med stjärten/kroppen lite bortvända och då hamnar den utanför skärpedjupet. Det här är sådant man kan leka med med flit, t ex ett riktigt kort skärpedjup och fota räkan rakt framifrån så att enbart t ex ögonen är skarpa.
Fram med instruktionsboken och prova dig fram så det blir mer som du vill själv. Det är du som bestämmer
Jag kikade lite på exif för din bild och ser att du fotat med ISO 1000 fast du fotar med blixt. Varför gör du det? Högt ISO gör att bilden blir kornigare och tappar lite detaljer.
Hej,
Tack för kommentarerna,
När det gäller isotalet så måste jag skylla på kameran eftersom jag hade ställt in iso på auto. Det är dock ingen ursäkt. Det finns helt enkelt mycket för mig att lära, vilket jag ser fram emot.
Skall försöka ställa ned isotalet. Har ett Sb400 riktat uppåt, vilket kanske inte är optimalt.
Hur får man fram exif på fotot?? har windows XP.
:idea:
Iaf för Firefox så finns det plugins för det.
Jag använder själv denna:
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/3905
Efter man har installerat så högerklickar man på en bild som man vill få fram Exif-info på (om den finns med)
Jag har ett litet gratis tilläggsprogram som heter Opanda. Högerklicka på bilden och få fram exif.