Höja Kh med bikarbonat = högre pH?

Har sökt runt och läst att ett mjukt vatten som vi har här i Östersund, gör att pH kan bli instabilt vid vattenbyte och det är inge bra. Man kan dock höja hårdheten kH med bikarbonat vilket borde göra vattnet mer pH stabilt. Men det verkar per automatik också höja pH vilket ej är önskvärt utan tvärtom då det skall ligga på 8-8,8 ur kran.

Är det alltså förkastligt med bikarbonat då man vill ha ner pH i slutändan?

-Ja, alldeles rätt. Mitt kh ligger på 1 :smiley: men det går bra ändå.

få ja vila en en frånga vad betyder Kh
och hur man kan få upp Ph lite ? vill iinte ha massa tillsatster oh skit
har korall sand och så ligger på 7.2 typ vill upp ltie lite till runt 7.5 hörde kol sten eller nått

förlåt ja låna in mig här :slight_smile:

Mvh

Se där jag och det blir inte stora svängningar vid vb då antar jag för dina räkor verkar ju frodas så det räcker. Gör du nått med vattnet innan du häller i det i burkarna eller går det rakt i? Själv fyller jag via kolfilter sakta direkt i, funderar dock om det kanske skall till att filtrera över torv eller nått för att sänka pH innan det hamnar i karen eller är det onödigt tro.

Väntar på ett uppsättning dropptester, däribland ett finare än det jag köpte på lokala affären som visar 4,5-9,5 där grönt är 6,5-7,5 i 0,5 steg och det är inte lätt att tyda vilken nyans det stämmer bäst.

kH = karbonathårdhet, desto högre sådan desto högre sk buffringförmåga hos vattnet. Låg gör att pH kan svänga, hög ger stabilare pH men också svårare att påverka pH’t. Du kan tillsätta 2g/100L för att höja kH 1.0 teoretiskt och det höjer tydligen pH också då. Men det finns betydligt bättre experter här som kan förklara bättre :lol:

tack för du svar med Kh

men vill ha bara ha upp ph lite lite till mina röddingar (körbär) fått olika tips men vill unvida
att stoppa tillsatser eller så försöka få en “bioligiskt om man säger”

Varför skall du höja ph till 7,5 från 7,2?

Inred med kalk så fixar det sig själv…

Det har han ju redan gjort, vad tror du korallsand är uppbyggt av Katten;), funkar även att blanda i rent snäckskal i sanden, har man inte vanlig sand kan man ju lägga snäcksal i en nylonstrumpa i botten under bottensubstratet:)!!

Vi har gamla vattenledningsrör i marken så allt vatten in i huset kolfiltreras. Jag har en trädgårdsslang kopplad på vattenkranen och ett gardena spridarmunstycke så att vattnet kommer ner i en fin dusch i akvarierna.

Oki, vad är tanken med att duscha ner vattnet istället för att bara slanga rakt i?

Det följer med mer syre ned i vattnet;)

Aha :smiley: