Högt ph =färre räklingar ?

Prexis som rubriken säger,är ett högt ph ett besvär för räklingar ?

Hade två Cb honor som gick med ägg,ordentligt tjocka var de också ! Men nu ser jag bara två små rackare,vad jag har sett… :cry: Någon som har en teori är jag tacksam…De vuxna verkar trivas,äter och “kivas” med körsbären…

Ph ligger runt 7,5 fortfarande…

Beror på art. Vad jag vet bör ett pH på 7,5 funka bra. Kruxet med många räkor är i stället tempen. De flesta föredrar definitivt kallare framför varmare. De flesta räklingar är verkligt bra på att gömma sig, så ge det ett tag till så kanske du ser fler. Jag brukar säga att om du ser ett yngel så finns det minst tre som gömmer sig. Du bör alltså ha minst 7-8 st.

Hilsen,

Patrik

Det är lite högt, men jag tror inte det beror på det, har du någon speciell yngelmat?
när dom är helt nykläckta är det viktigt att dom får i sej alla viktiga ämnen, annars kan dom lätt gå bort
ganska kvickt.

Yngelmat !!! De får hålla tillgodo med det som bjuds !! Körsbären ynglar ju så in i helv…de får inget särskilt,har en del algfläckar som brukar va poppis att hänga på… :slight_smile:

körsbär är körsbär :slight_smile:
Crystalräkor något helt annat, är karet i full gång så det finns gott om microorganismer brukar ynglen klara sej, men det äe inte fel att ge tillskott i form av tex Biozyme eller Aminovita P

Jupp…kör nu med Biozyme…får se om det funkar bättre. :?

det kommer säkert gå bra, ang phvärdet kan du utesluta det helt.Patrik var hemma hos mej i veckan och kollade ett antal burkar och mina ph värden ligger runt 8,0 fast jag har rötter, löv,fertisoil i.Här ynglar det friskt iaf

Visst e de skumt…har snart mer rötter än vatten i mitt Cb/Cr kar,utan nåt vidare ph sänkning;antar att det har med kh att göra ,det ligger konstant på 7.Det e ett väldigt stabilt vatten… :?

Ang räklingar…

Kan tänka att det har med tempen att göra ?? Ska prova att stänga ner ett litet tag…Lite väl varmt där nu såg jag,typ 28 gr… :? :shock:

Jag hade definitivt provat en temperatursänkning. Misstänker att allt över 25 grader är dåligt för dem. Bästa tempen tror jag ligger runt 20-22 grader.

Blev lite osäker på pH när Janne skrev i början, men nu är jag på banan igen. pH och räkor har jag aldrig bekymrat mig om, hos mig har de ynglat ändå - och nu när vi mätte hemma hos Janne så bekräftar det min erfarenhet. 7,5 borde funka bra.

Rötter är annars inget effektivt sätt att sänka pH/KH. Osmosvatten och torvfiltrering är en bra kombo, men håll örnkoll på pH när det går ner under sju. Då finns ingen buffert kvar i vattnet och man riskerar en pH-dipp.

Hilsen,

/Patrik

Har helt fått för mej att mangrove rötter sänker ph ett snäpp…Antar att mina rötter är alldeles för gamla och urlakade,men räkorna gillar att sitta å gnaga på dem! :slight_smile:

Jäkla värmebölja i Skåne just nu. Mitt akvarium ligger på 27-28 grader. Kan det vara skadligt under en kortare period? Annars har jag också hört att mangrovrötter drar ner PHet lite men det är nog knappt märkbart.

/Steffo

Rötter kan sänka pH duktigt när de är “färska”. Annars är de näst intill pH-neutrala. Stämmer dock att det blir mycket “snafs” på dem som räkorna knaprar i sig, men det gäller allt material i karet enligt min mening. Rötter ger dock en del andra ämnen som kan vara till stor nytta för växterna, så rötter är bra. Se bara upp med “färska” rötter och nystartat kar, det kan bli katastrof. Laka gärna ur dem innan insättning genom att skålla/koka dem och vänta helst också ett par månader innan ni trycker i dem i nystartat kar.

Hög temp försöker jag undvika med alla medel, undantaget Sulawesi. Det mesta av det jag har funkar klart bättre under 25 grader än över. Gäller även växter. Kanske är att svära i kyrkan, men jag längtar verkligen till september (med svalare nätter). Augusti är min absolut sämsta månad. Trivs inte med värmen, svårt att sova, svårt att jobba, fisk/räkor tar stryk så odling är inte att tänka på. J***a augusti!! :evil:

Hilsen,

/P

Jovisst e de så !! De rötter jag har är säkert flera,flera år gamla;känner igen ett flertal som jag hade när det begav sig på det glada åttiotalet !!! :lol: Om jag nu kommer ihåg rätt… :?

Visst har du rätt Patrik !! Sänkte tempen,eller rättare sagt;stängde av doppvärmarn…Vips blev det ett annat liv i de små…Att ngr grader kan göra sån skillnad… :smiley:

Visst har du rätt Patrik !! Sänkte tempen,eller rättare sagt;stängde av doppvärmarn…Vips blev det ett annat liv i de små…Att ngr grader kan göra sån skillnad… :D[/quote]

Doppvärmare mitt i sommaren? Stackars räkorna svettades nog duktigt:)

Visst har du rätt Patrik !! Sänkte tempen,eller rättare sagt;stängde av doppvärmarn…Vips blev det ett annat liv i de små…Att ngr grader kan göra sån skillnad… :D[/quote]

Fint att det funkade!! :wink: Ibland är några grader avgörande för att något ska hända. Temp är en lite förbisedd parameter anser jag. Kan vara verkligt viktigt att hålla koll på den. Lägre temp ger mer syre i vattnet, och det trivs en hel del saker med.

Hilsen,

/P