Har alldeles för högt PH värde hos mina CR räkor… Vad kan jag göra för att få ner det ???
Jag har i dag köpt seras Ph- minus, Ph sänkande, men vågra jag använda det.
Det innehåller inte enligt innehållsförteckingen ngn koppar
men man vet ju aldrig.
Inte ens kranvattnet har så högt PH, hur 17 kan jag ha fått det ?
Det ligger på över 7.
Till råga på det så hade jag även nitrit i vattnet hos räkorna
jag som aldrig har haft detta i ngt annat kar…
Gjorde delvatten byte med en ggn fick ner nitratet
men inte tillräckligt tycker jag.
Enligt seras test ( senaste ) var det ljusgrönt
jag vill ha ner det till GULT…
Vad skall jag göra här ???
Hur högt är högt? PH på 7.5 är iaf fortfarande acceptabelt för CR räkor. Oftast är det enklare om man låter saker och ting vara istället för att fiffla på det för mycket. PH-sänkande medel skulle jag absolut inte rekommendera å leka med när det gäller räkor. Vill man ha en långsiktig lösning så kör på bottenmaterial som sänker PH som tex Aquasoil eller Akadama.
Ifall PH-värdet är högre i akvariet än i kranvattnet beror det oftast på att nån inredning innehåller kalk. Vad har du för bottenmaterial?
Mitt Ph är 7.5 och 5 KH. Ph´t tycker jag är för högt, men kanske inte katastrof högt.
Jag bytte sand nyligen ( och ändå sade jag att jag skulle ha det till CR )
Diabas tror jag det heter. Hade jag vetat mera i dag hade jag valt
Aquasoil eller Fertisoil.
Jag köpte oxå några Dragonstenar och lade i, jag kokade dem innan och
skrubbade dem ordentligt.
Jag frågade ang Dragonstenarna om de innehöll kalk
och det gör dem men det är så lite och då skulle man ha
mkt stenar för att det skulle höja Ph sade dem i zooaffären…
Vad trött jag blir !
Hur skall jag göra nu, jag vill givetvis köra en sand som fungerar bra
till räkorna.
Om jag skulle byta igen hur skulle jag göra då, jag vill ju inte stressa
dem igen. När jag bytte tog jag ur alla räkor och bytte sand försiktig
med vattnet i, alla klarade sig och var pigga.
Tacksam för svar !
Mvh Wilda
Torv funkar hyffsat om man låter vattnet strömma igenom strumpan tillräckligt. Torv kommer dock färga vattnet brunt. Hur brunt eller hur mycket Ph sänks beror på torven. Ifall din lokala fiskaffär säljer RO-vatten så kan man testa med det också.
Jojag läste om detta någonstans på forumet.
Skulle nog finnas någon häromkring som sålde det.
Hur sköter man det ?
Skall man tvätta ur det ordentligt innan man lägger i det ?
Flyter det inte upp, hur mkt sänker det Ph.
Hur långt tid efteråt kan man lägga i räkorna efter man har lagt i Akadama.
Mvh Wilda
Jag brukar inte tvätta det. Men jag låter oftast det gå ett tag innan jag släpper i räkor. Orkar man så kan man tvätta det, men det är ju lera så den blir aldrig helt ren ändå, kanske mindre dammigt. Jag har återanvänt akadama i två akvarier och den håller fortfarande formen så den borde nog inte falla sönder på flera år.
Jag har ingen erfarenhet av Tropicas, men borde det inte stå nåt om det på deras hemsida?
Hej
Jag använder boklöv till mina räkor, den sänker ph.
Den är bäst att andvända saker som kommer från naturen.
Jag brukar samla en stor papperspåse när löven är bruna från min bokhäck den räcker väldigt länge, mina räkor älskar löven, dom får nya vid varje vatten byte.
OBS. Plocka inte löven helst från marken
satt och läste den här tråden, 7.5 i ph är iof lite högt men jag har runt 7,7-8,0 i en del kar och det funkar alldeles utmärkt. Det finns många andra faktorer i karet som är minst lika viktiga.
Alltså… jag greppar faktiskt inte detta med alla “soils”. Eller ja, jag greppar vad de ska göra i karet (även om de inte alltid verkar göra det), men de kostar duktigt med stålars och det finns betydligt billigare sätt att uppnå samma eller bättre resultat. Har testat ett bra gäng saker, även om jag inte provat just dessa “räksoils”.
I vilket fall, vill jag ha ner pH så blandar jag med osmosvatten, tillsätter torvfiltrerat vatten och/eller lägger i bok- och eklöv samt alkottar. Kostar mycket lite mer än tiden att samla in det, undantag osmosfilter som är dyrt i inköp men ger ett bra blandvatten (bör inte användas utan att blandas om man inte har koll på vad man gör). Torv går fint att köpa hos vilken trädgårdsfirma som helst, men den ska vara ogödslad (viktigt!!). Senast köpte jag torvblock som har fungerat utmärkt. Kom bara ihåg att torv är ett naturmaterial - en del torv färgar vattnet men ger knappt någon pH-sänkande effekt, en del torv färgar nästan ingen men får pH att droppa som en sten. Testa torven under 24 timmar i en glasburk med vatten, lufta igenom den och mät pH.
För att återknyta till din frågeställning så ställer jag mig mycket tvekande till att butiken säger att ett material innehåller kalk, men att det inte ska påverka pH särdeles mycket. Helt fel enligt min mening, material som innehåller kalk öht kommer att se till att du aldrig kan sänka pH under sju. Det enda resultatet om du trixar med pH-sänkande material är att du får mer koldioxid i karet (rätt svajiga vattenvärden öht). Inte särskilt bra för räkor vågar jag lova. Ut med möget och börja om.
Neutral sand gillar jag, rätt finkornig så att räkorna kan få sin sten till balanssinnet efter ömsning. Med neutral sand är det rätt enkelt att puffa olika vattenvärden dit man vill, alldeles utan soil av något slag. Ytterligare ett argument mot bottenmaterial som ska göra ett eller annat, är att om det funkar så blir vattenvärdena instabila. Då sjunker pH och fortsätter sjunka. Jag tror inte ett smack på att det finns bottenmaterial som kan “ställa in” pH på ett visst värde. Kan de få pH att sjunka så kommer de att fortsätta sänka pH. Helt övertygad. Vattenkemin funkar så. Kör man med neutral sand och påverkar sina vattenvärden på annat sätt är det rätt enkelt att korrigera åt önskat håll.
I dunno, men jag ser alla dessa “soils” som ska påverka vattnets pH som ett sätt att tjäna pengar. Däremot gillar jag neutrala “soils” som Aquaclay och liknande brända keramiska material. De kan göra stor nytta i ett kar, ffa för växter. För räkor skulle jag säga att det kvittar.